Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bokrean håller<br> ställningarna

I Finland är den död, i Danmark döende, i Norge lever den men i Sverige är den fortfarande en fest. Trots att billiga böcker finns att köpa året runt. I natt startar bokrean.
Den utgör 10-15 procent av hela årsomsättningen för bokhandlarna i Sverige och har en snart hundraårig historia. Bokrean har ett orubbat starkt fäste i Sverige. Med fyndpriser på bokmässor, enskilda realisationer i köpcentrum och internetbutiker växer visserligen konkurrensen, men det gör också den totala volymen.
- Böcker till bra pris är tillgängliga året om idag, men intresset för böcker och intresset för att göra fynd är också väldigt stort, så vi ser inga tendenser alls till minskat intresse för bokrean, säger Kristina Ahlinder på svenska förläggareföreningen.

- Evenemanget i sig skapar en stimulans att köpa böcker. Vår uppslutning är mycket starkare än i andra länder, alla våra medlemmar är med och hittills har vi alltid kunnat enas, säger Thomas Wyatt, svenska bokhandlarföreningens vd.
Så länge branschen håller ihop och gör bokrean till en fest, vill således svenskarna gå på bokparty. Gärna mitt i natten.
Annat är det i Finland. Där har intresset för bokrean dött. Sedan tre år är den gemensamma bokrean upplöst, eftersom bokhandlarna inte kunnat enas om startdag. Därmed försvann festen och den massmediala uppmärksamheten.

- Tyvärr är det ingen som ringer oss längre och frågar hur rean har gått. Numera börjar var och en sin rea när de vill, vilket innebär att en del startar bokrean direkt efter jul, andra väntar till senare. Bokhandlarna skickar ut sina egna kataloger och allmänheten vet inte på samma sätt som tidigare när det är bokrea. Kunderna kommer därför inte som tidigare, säger Stig-Björn Nyberg, ordförande i finska bokhandlarföreningen.
Men även under den finska bokreans storhetstid stod den inte för mer än 4-5 procent av bokhandlarnas omsättning, att jämföra med den tredubbla siffran i Sverige.

I Danmark har bokrean fram till ifjol liknat den i Sverige, så till vida att bokhandlarna haft gemensam startdag och gett ut en gemensam katalog där reaböckerna presenterats. I år startar rean på onsdag, men om den kommer att omsätta de cirka tre procent av årsförsäljningen som den gjort hittills återstår att se, för i år har nämligen ingen gemensam katalog kommit ut. Intresset för den traditionella bokrean har minskat.
- Färre och färre bokhandlare annonserade i den, antalet titlar har minskat konstant så därför har vi slutat ge ut den. Det är konsekvensen av att allt fler butiker gör egna kampanjer, säger den danska bokhandlarföreningens direktör, Olaf Winsløw.

Trendbrytare i sammanhanget är Norge. Där heter bokrean Mammutsalget och inleds i dag. I år har man 840 titlar med i rean och fler bokhandlare är med i år jämfört med tidigare, uppemot 500. Mari Müller på norska förläggareföreningen talar om en växande bokrea där man i år satsar på deltagande av kända författare för att locka norrmännen till bokhandeln. Och en marknadsföring som gjordes förra året visade att 1,4 miljoner norrmän sannolikt kommer att köpa sig en bok under Mammutdagarna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.