Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bokrea på fortsatt frammarsch

Dödsdömd? Knappast. Intresset för bokrean ökar igen. I år satsar branschen på e-böcker och ung litteratur.

När bokrean tappade i popularitet under mitten av förra decenniet nådde branschen ett vägskäl: Lägga ner, eller satsa. Man valde att satsa, och under de senaste åren har rean faktiskt återhämtat sig. Trots att den totala bokförsäljningen minskade i fjol tror branschen på en fortsatt ökning för bokrean.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

På nätbokhandeln Adlibris, där kunderna har kunnat förhandsbeställa reaböcker i flera veckor, är uppsvinget redan verklighet. Förhandsbeställningarna har ökat med 20 procent jämfört med 2014.

- Våra kunder gillar verkligen rean. Det märks inte bara på försäljningen, utan också i sociala medier. Det är ju en folkfest då det pratas och skrivs väldigt mycket om boken, säger Isabel Rodrigo på Adlibris.

Trots det står rean inte för en stor andel av nätbokhandelns försäljning - knappa två procent. För Akademibokhandeln har den större betydelse, som den viktigaste kampanjen vid sidan av julen.

Enligt Esbjörn Knutsson, produktchef på Akademibokhandeln, har det blivit allt viktigare att rea ut unika titlar för att stå sig i konkurrensen med nätbokhandlarna. I år finns 900 titlar i reakatalogen, sammanlagt 1,4 miljoner böcker. Adlibris rear ut 5 000 titlar, däribland e-böcker. Isabel Rodrigo hoppas att rean kan bidra till att fler får upp ögonen för formatet.

- Många har inte har provat e-böcker än så det är kul att kunna erbjuda dem till reapriser, säger hon.

På Akademibokhandeln står barnen i reans centrum. Att försäljningen av barn- och ungdomslitteratur går allt bättre har flera förklaringar, tror Esbjörn Knutsson. Han nämner Pisa-rapporten, som presenterades i december 2013, och en "backlash mot telefontittandet".

Bokrean är viktig för handeln. Men den bör värnas av fler anledningar än så, enligt Esbjörn Knutsson:

- Det handlar dels om att lyfta boken och läsandet, dels om att erbjuda alla en möjlighet att köpa böcker till ett vettigt pris. Det finns ett värde i att den drar folk som kanske inte brukar gå till den fysiska bokhandeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.