Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bokbloggarna tar över

På fem år har bloggandet om litteratur exploderat. Bloggare får allt större inflytande över förlagsvärlden, minglar på exklusiva bjudningar och kan välja och vraka bland recensionsexemplar.

Bokcirklarna har blivit bloggcirklar. Nyligen var det premiär för Prosa och marmelad, en ny exklusiv bloggcirkel på Wahlström & Widstrand. Tjugo bloggare bjöds in till förlaget på Sveavägen för att diskutera Eleanor Cattons prisade debut Repetitionen. De trakterades med sponsrat bubbel, snittar, scones och te. Under samtalet dök också en hemlig gäst, författaren Claes de Faire, upp för att prata om sin senaste roman.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Sedan ett par år försöker vi jobba mer mot bokbloggar, säger Isabella Falkowska, informationsansvarig för Wahlström & Widstrand.

– Det känns som om de får allt större inflytande, även om det förstås är svårt att mäta. Vi får fler och fler förfrågningar från bloggare om recensionsexemplar och annat.

Nu planerar Wahlström & Widstrand att utöka marknadssatsningen tillsammans med övriga Bonnierförlag i samma hus. Tanken är att bjuda in inflytelserika bokbloggare till exklusiva bloggcirklar några gånger per år.

Den i särklass mest lästa bokbloggen i Sverige är bokhora.se som har funnits i knappt fem år och dagligen lockar mellan 2 000 och 3 000 besökare. Bloggen drivs av Jessica Björkäng, it-konsult, Johanna Karlsson, svensklärare engagerad på ett mindre bokförlag, Johanna Lindbäck, lärare som skriver ungdomsromaner, och Johanna Ögren, kommunikationskonsult som grundat modebloggen fashionista och tekniksajten lillagumman.se.

– Vi lärde känna varandra via nätet, där vi allihop hade bloggat i flera år, berättar Jessica Björkäng.

Alla gillade att läsa och grundidén var att starta en gemensam blogg för att i all anspråkslöshet kunna ge varandra boktips.

– Vi hade aldrig trott att det skulle bli så stort: att folk skulle veta vilka vi är, och att vi skulle få intervjua utländska författar­ikoner.

I takt med att sajten växer känner skribenterna större press utifrån och fungerar alltmer likt en traditionell tidningsredaktion. I början var det svårt att få tillgång till böcker. Nu får de så många recensionsexemplar från förlagen att de har slutat lämna ut sin postadress.

– Vi bröt lite mark och nu får vi 20–30 böcker i veckan. Myrorna får väldigt mycket bidrag från oss.

Bokhora.se, som har runt 90 procent kvinnliga läsare, drivs av ”läslust” och har nischat in sig på mer lättillgängliga texter om läsande, läsvanor och boktips snarare än traditionell litteraturkritik. Bloggens kommentarer och diskussionsforum genererar en aldrig sinande ström av tips och idéer.

Petra Jankov Picha driver tillsammans med Johanna Broman bloggen breakfastbookclub.se som i höstas instiftade bokbloggarnas litteraturpris. Hundratals bloggare röstade fram vinnaren: Carin Gerhardsens spänningsroman Vyssan lull bland 130 nominerade titlar.

– Vi tyckte det var konstigt att det inte redan fanns ett sådant pris, och det blev en jättesuccé, konstaterar Petra Jankov Picha.

Deras blogg är en av drygt tjugo bokbloggar som i år valts ut som ambassadörer för Bokmässan, i syfte att hålla litteraturdiskussionen levande på Bokmässans nystartade community under hela året.

Maria Nygård, som studerar biblioteks- och informationsvetenskap i Uppsala, driver portalen bokbloggar.nu där hon har samlat över 400 bloggar. Sedan hon startade den för två år sedan har hon märkt ett ökat intresse.

– Fler vill anmäla sig och det finns totalt sett fler bokbloggar nu. De som gillar att läsa gillar oftast också att skriva och inom klumpen av bokbloggar pågår en ständig litteraturdiskussion.

I likhet med andra bloggare väcktes Maria Nygårds lust att bokblogga genom ett kombinerat nät- och läsintresse.

– Jag har skrivit i olika former på nätet sedan jag var femton så det är självklart för mig.

I dag blir hon i egenskap av bokbloggare nästan ”väl översvämmad” av erbjudanden, säger hon.

– Förlagen har väl märkt att det är bra för marknadsföringen. Det är ett nytt sätt att nå ut.

Dorotea Bromberg är vd för Brombergs förlag som också nyligen börjat bjuda in bokbloggare att mingla med förlagets författare över en smörgås och ett glas vin. Mellan 20 och 25 bloggare har dykt upp vid varje tillfälle.

– Det finns ett antal mer eller mindre professionella bokbloggare som bevakar bokmarknaden, och de är väldigt passionerade emellanåt, konstaterar Dorotea Bromberg.

Hon nämner spontant Bokhora, Lyrans noblesser, En bokcirkel för alla, bokstävlarna, paperbacklover, ooofbok, booky darling och kulturbloggen.

De bokbloggare som besökt förlaget är ofta extremt pålästa, skriver kanske själva och har författardrömmar. Det kan bli extra utvecklande för dem att få träffa redan utgivna författare, menar Bromberg. Förlagen delar i sin tur ut recensionsexemplar av aktuella böcker till bloggare de bedömer som tillräckligt etablerade och seriösa. Förlagets syfte är att nå ut via sociala medier och Bromberg håller med andra branschkännare GP talat med om att bokbloggarnas inflytande har ökat.

– Fler och fler skriver, och fler och fler är seriösa. Det är i många fall inte alls bara spontant tyckande.

Enligt Bromberg är många bokbloggare nu helt jämförbara med traditionella recensenter inom dagspressen, även om de når en delvis annan målgrupp och ofta har yngre läsare.

– Hon som driver Lyrans nobless är påläst som tusan, ja, det är så man förundrar sig. Jessica Björkäng från Bokhora likaså, en otroligt kunnig it-konsult med böcker som sin stora passion. Hon hänger med så oerhört via internationella bloggare och recensenter, och ligger ibland före oss.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.