Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Vi ska värna riksintresset, men vi har sett att den lokala trafiken nyttjar lederna i hög utsträckning, säger trafikanalytiker Bertil Hallman.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Biltrafiken hotar bostäder i Sisjön

Fler måste ställa bilen. Annars blir det inte nya bostäder intill Söderleden. - Det är oerhört viktigt att lösa, säger Johan Nyhus (S).

På stadsbyggnadskontoret ligger ett par färdiga detaljplaner för nybyggen i Kobbegården och Pilegården och väntar på att bli godkända. Men Trafikverket håller inne med sitt besked. Anledningen är att ytterligare trafik på Västerleden och Söderleden hotar trafiken till och från hamnen – något som är klassat som ett riksintresse.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi ska värna riksintresset, men vi har sett att den lokala trafiken nyttjar lederna i hög utsträckning. Därför har vi bromsat planeringen tills vi hittat en lösning på det, säger Bertil Hallman, trafikanalytiker på Trafikverket.

Läs även: "Trafiksituationen blir bara värre och värre"

Han säger att man från Trafikverkets sida länge reagerat på den ad hoc-planering Göteborg och Mölndal tycks ha och att diskussionen påbörjades i samband med att den fördjupade översiktsplanen för Fässbergsdalen togs fram för ett par år sedan.

Nu ligger bollen hos kommunerna, menar han. Om de bara lyckas presentera en trovärdig plan för ett mer hållbart resande i området kommer Trafikverket att släppa igenom planerna.

- Det är väldigt mycket bilresande i dag. Det borde inte vara svårt att få till en förbättring, säger Bertil Hallman.

En resvaneundersökning som genomförts bland 400 boende i Sisjön och Kobbegården visar att 70 procent kör eller åker bil när de ska någonstans. Andelen som reser kollektivt är 16 procent. Bland dem som jobbar i Sisjöområdet är bilisterna ännu fler, 83 procent, medan bara 10 procent åker kollektivt till jobbet.

- Det är väldigt lågt. Ambitionen är ju att komma upp till 50 procent. I ett så centralt beläget område är det inte acceptabelt, säger Bertil Hallman.

Jörgen Einarsson på Trafikkontoret i Göteborg säger att man tittar på olika åtgärder som "cykel, kollektivtrafik, nya väglänkar och så vidare" för att se vad som krävs för att hantera trafiksituationen.

Vilka åtgärder som kommer att bli aktuella vill han inte berätta.

- Det vill jag inte gå in på innan vi har förankrat dem fullt ut. Men det är åtgärder för att hantera behovet.

Tanken är att åtgärdsprogrammet ska vara framme i februari, enligt Jörgen Einarsson.

Hur allvarlig är situationen?

- Vi har detaljplaner vi gärna vill anta. Tanken är att vi ska komma överens med Trafikverket om att de åtgärder vi identifierat räcker.

Axel Josefson (M), andre vice ordförande i Trafiknämnden, säger att kollektivtrafik är en del av lösningen.

- Men om du köper en gräsklippare eller storhandlar vill du inte åka buss hem. Att tro att enbart lösa det med kollektivtrafik – det går inte.

Till viss del är det de rödgröna, framförallt Miljöpartiets, bilfientlighet som skapat situationen, säger han.

- Vi lade 150 miljoner i vårt budgetförslag för att kunna bygga ut det lokala vägnätet i Fässbergsdalen och knyta ihop så att vi inte belastar Söderleden. Det tror jag att man måste vara beredd att göra. Det går inte att stänga ned det lokala vägnätet, utan man måste säkra den trafik som uppstår.

Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) tycker att Axel Josefson gör det lätt för sig.

- Det är inte bara att fylla på med vägar någon annanstans. Mycket av den trafik som går på lokalgatorna går också ut på leden, så här måste vi ta ett större grepp, säger han.

I framtiden kan det bli aktuellt med ett kollektivtrafikstråk längs leden. Men fram till dess jobbar kommunen brett och tittar på alla tänkbara åtgärder, enligt Johan Nyhus.

- Vi jobbar med frågan och det är oerhört viktigt att få till det, eftersom det påverkar bostadsbyggandet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.