Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bilköer – en allt vanligare syn i Göteborg.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Biltrafiken ökar i Göteborg

Bilresandet ökar snabbt. Trafiken i Göteborg utvecklas inte som politikerna vill.

Enligt preliminära beräkningar minskade cyklandet med en procent i Göteborg 2010 jämfört med 2009.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Antalet kollektivtrafikresenärer ökade med en procent.

Biltrafiken ökade med en-två procent.

Kommunfullmäktige har beslutat att miljön i Göteborg skall förbättras "genom att biltrafiken minskar till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel".

- Men utvecklingen är inte så negativ som det verkar, säger Jan Rinman, planeringschef på Trafikkontoret i Göteborg.

- Biltrafiken har minskat flera år och inte börjat öka förrän andra kvartalet i år. Bilkörningen följer konjunkturutvecklingen. Ökad arbetslöshet ger färre bilresor, tillväxt ger fler bilresor.

Från 2007 till 2009 minskade bilanvändningen i Göteborg med tre procent.

Resandet med kollektivtrafiken har ökat många år i följd men ökningstakten har avtagit 2010.

- Men det är tråkigt att de stora satsningarna som gjorts på lägre biljettpriser och ökad trafik inte givit större utdelning, säger Rinman.

Busstrafiken har haft betydande kvalitetsproblem i flera år med massor av inställda och försenade turer. Busstrafiken i Göteborg har, enligt Västtrafik, minskat med 1,2 procent under årets första tio månader jämfört med motsvarande period förra året.

Spårvagnsresandet, som är mer omfattande, har ökat med 1,0 procent.

Cyklandet i Göteborg har minskat. Det kalla och snöiga vädret under första och sista kvartalet har påverkat cyklandet. Mätningarna görs dock under sommarhalvåret.

- Men beräkningarna är lite osäkra, säger Rinman. Vi har få mätpunkter och minskningen är liten.

Under 2011 accelereras utbyggnaden av cykelbanorna i Göteborg, utöver den normala satsningen på 30-40 miljoner kronor satsas ytterligare 40 miljoner kronor som en följd av överenskommelsen mellan MP; V och S efter höstens val.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.