Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Billig" el blir dyr

Energibolaget i Sverige, vars säljmetoder kritiserades hårt i GP häromdagen, är välkänt hos både Konsumentverket och Konsument Göteborg. Många kunder anser att bolaget inte lever upp till sina löften.
I söndags skrev 17-åriga Maja Andersson på GP:s debattsida om sina erfarenheter som telefonsäljare åt Energibolaget i Sverige. Hon berättade att kunder värvades med felaktiga uppgifter - de verkliga elpriserna var betydligt högre än vad som stod i de manus som säljarna använde. Hon påpekade detta för sin chef, som uppmanade henne att fortsätta med de felaktiga siffrorna. När Maja Andersson inte var nöjd med detta besked blev hon uppsagd.
Berättelsen kommer inte som någon överraskning för energirådgivarna vid Konsument Göteborg. De får många samtal från kunder som är besvikna på Energibolaget i Sverige.
- Det är problemföretaget just nu på elhandelsområdet. Säljarna ringer upp och säger att "vi är 20 procent billigare än Plusenergi". Sedan när räkningarna dyker upp visar det sig att de inte alls är billigare, berättar rådgivaren Annika Källvik.
Konsument Göteborg har fått 130 samtal om Energibolaget i Sverige sedan januari 2004. Åtminstone hälften av dessa är rena klagomål, enligt Källvik.
Det har hänt att kunder fått dubbla räkningar efter att ha tackat ja per telefon. De har då slutit ett nytt avtal utan att tänka på att de har bindande kontrakt med sin gamla leverantör.
GP har talat med en av dessa kunder, en kvinna i södra Göteborg. Hon har i flera månader fått betala både till Energibolaget i Sverige och till Fortum. Konsument Göteborg har försökt hjälpa henne men inte lyckats.
- När jag ringde Energibolaget visade de ingen vilja att lösa problemet. De verkade irriterade och jag fick goddag yxskaft-svar, berättar Annika Källvik.
Energibolaget i Sverige AB ligger i Haninge utanför Stockholm och säljer el till lägenhetskunder och företag. De uppger att de "erbjuder alla lägenhetskunder (...) ett lägre elpris än vad de har från sin nuvarande leverantör". När man jämför årskostnaden med andra leverantörer är de dock långt ifrån billigast - se faktaruta. Företaget anlitar en rad telefonsäljbolag och det var vid ett av dessa, Bizgate, som Maja Andersson var anställd.
Konsumentverket har fått ett stort antal anmälningar mot Energibolaget i Sverige. Kunder runt om i landet har känt sig vilseledda: lokalpressen har uppmärksammat fall i bland annat Landskrona, Falun och Ludvika.
I fjol hotade konsumentombudsmannen bolaget med 200 000 kronor i böter sedan flera personer registrerats som kunder mot sin vilja. Saken avskrevs sedan företaget lovat bättra sig.
Även i år har Konsumentverket fått ett flertal anmälningar mot bolaget. En man i Halmstad blev uppringd av en telefonsäljare som lovade billigare el - men i själva verket var Energibolaget i Sverige tio procent dyrare än det lokala energiverket. Andra anmälare klagar på att bolaget erbjuder "gratis el" i en månad, men ändå debiterar grundavgift och skatt.
Peter Wärme, vd för Energibolaget i Sverige, säger att hans företag ställer upp "klara kvalitetsregler" för telefonsäljarna.
- Vi har samtalsmanus som säljarna ska följa. Vi samarbetar med ett tiotal telemarketingföretag. Om något av dem gör fel tas företaget bort.
Wärme säger sig inte ha läst Maja Anderssons debattartikel. Han uppger att samarbetet med Bizgate har upphört sedan några veckor, dock inte på grund av felaktiga säljmetoder. Han känner inte heller till den kritik som nått Konsument Göteborg eller KO-anmälan från kunden i Halmstad.
- Vi har 180 000 kunder. Om de var missnöjda skulle de inte stanna kvar, säger han.
Han lovar dock att kunder som blir sittande med dubbla avtal ska få ersättning, i alla fall om Energibolaget i Sverige har begått något fel.
- Om kunden haft ett bundet avtal och vi har gjort fel, då tar vi den kostnaden.
Bo Hesselgren på Konsumenternas elrådgivningsbyrå säger att man aldrig ska tacka ja till ett elavtal när man blir uppringd.
- Man ska vänta och jämföra priserna i lugn och ro. För lägenhetskunder är det viktigt att jämföra den fasta avgiften, det är främst där de kan spara pengar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.