Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Yngre konsumenter ställer tuffare krav på hållbara produkter. För företag innebär det fler åtgärder för att minska miljöpåverkan. BIC experimenterar nu materialet bambu.
Yngre konsumenter ställer tuffare krav på hållbara produkter. För företag innebär det fler åtgärder för att minska miljöpåverkan. BIC experimenterar nu materialet bambu.

BIC experimenterar med alternativa material – startar i Sverige med bamburakhyvel

En av världens största tillverkare av rakhyvlar tar nya steg i sin hållbarhetsresa. År 2025 är målet att BICs rakhyvlar ska säljas i helt återvunnen, återvinningsbar eller komposterbar förpackning. Redan i år lanserar BIC sin första rakhyvel med bambuskaft, BIC Bamboo, som passar både män och kvinnor. Den har världspremiär i Sverige och kommer finnas på butikshyllorna till hösten och säljs redan nu via e-handel.

BIC startade i Frankrike och har under 75 år försett människor med väl fungerande skrivmateriel, tändare och rakhyvlar till överkomliga priser.

Flergångsprodukter vänligare för miljön

BICs rakhyvlar kan användas för flera rakningar, till exempel kan 3-bladsrakhyvel användas upp till 17 gånger. Pennan BIC Cristal som de flesta har gjort bekantskap med under skoltiden skriver upp till tre kilometer. Maxi-tändaren klarar upp till 3000 tändningar. På svenska använder man sig i marknadsundersökningar av ordet engångsartiklar, men det är alltså frågan om prisvärda produkter för flergångsanvändning som man har glädje av i sin vardag.

BICs nettoförsäljning 2020 var cirka 16 miljarder kronor. Varumärket har rankats som ett av världens topp 30 mest igenkända enligt Reputation Institute - 2021 Global RepTrak 100 och BIC är världens näst största tillverkare av rakhyvlar i ett stycke, med en volymandel i Sverige på cirka 45 procent.

”Världspremiär i Sverige, ingen slump”

Därför är förväntningarna stora på BICs nordiska regionkontor i Göteborg varifrån lanseringen av den nya bambuhyveln hanteras.

–Valet av Sverige för vår världspremiär av rakhyveln med bambuskaft är ingen slump, säger Mathias Freiholtz, Vd BIC Nordic. Dels är vår position i Sverige stark vilket gör det spännande att studera mottagandet, dels finns det ett stort intresse för hållbarhet bland konsumenter här.

Mathias Freiholtz Vd BIC Nordic.
Mathias Freiholtz Vd BIC Nordic.

Bambu med många fördelar

Bambu är ett av flera material som konkurrerar om positionen som ett av framtidens standardmaterial. Mycket talar för bambu; det behöver ytterst lite resurser och växer också snabbt, efter cirka fyra-fem år är bambun mogen och kan skördas.

Den bambu som används i rakhyveln BIC Bamboo heter Moso och kommer från Kina. Den färdiga produkten har märkningen CO2-neutral eftersom BIC både mäter och minskar produktens totala koldioxidavtryck och kompenserar den återstående påverkan genom att bidra till ett projekt för koldioxidreduktion i Afrika.

Ambitiös agenda

BICs arbete för ökad hållbarhet har tydliga mål. Dess senaste åtaganden belyser hur företaget förändrar sin användning av plast:

  • 2030 ska 50 procent av materialet i BICs produkter utgöras av återvunnen plast.
  • 2025 är delmålet 20 procent, och då ska även BICs förpackningar till 100 procent bestå av återvunnet material som i sin tur är helt återvinningsbar eller möjlig att kompostera.
  • 2021 presenterar företaget rakhyveln BIC Bamboo med bambuhandtag, som har världspremiär i Sverige.

–Jag är stolt över BICs hållbarhetsresa, säger Mathias Freiholtz. Vi söker nya material samtidigt som vi förändrar vårt sätt att använda plast. Vi vet att människor i allt högre grad letar efter hållbara alternativ och det är vad vi kommer att fortsätta utveckla och leverera. Som en av världens största producenter av rakhyvlar är det viktigt att vi är med och leder omställningen.