Saab Automobile är närmare ett avgörande beslut kring ett kinesiskt delägarskap än vad som tidigare framskymtat. Kanske redan inom en månad.
Men samtidigt kan en konkursbegäran från facket komma redan på måndagen.
Då ska också Saab lämna in överklagandet till hovrätten om rekonstruktionen som tingsrätten inte trodde på.
TT når henne på söndagen på kontoret på Stallbackaområdet. Hon är en av dem som slitit med överklagandet, som kommer att innehålla betydligt mer information än den magra plan som tingsrätten fick ta del av.
Den 4 juli skrev Saab under bindande avtal med Pang Da och Youngman. Då började också processen att bärga avtalet genom den kinesiska byråkratin för ett slutligt godkännande av NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen).
Därefter är det nationella NDRC som bestämmer. Om det blir ett okej frigörs 245 miljoner euro (cirka 2,2 miljarder kronor) till Saab.
I elfte timmen rycker också regeringen in för att hjälpa Saab att ro i land det avtal som slutits med Pang Da och Youngman. På tisdag ska den svenska ambassadören i Kina träffa representanter för det särskilda departement som avgör vilka företag som ska få investera i utländska bolag, uppger SVT:s Rapport.
Ambassadörens uppdrag är att förklara att om affären ska gå i lås, behöver ett beslut komma snabbt.