Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Barock berättelse om Händel

Med en burlesk, vilt brusande och solkig roman tränger författaren Carl-Michael Edenborg in i Georg Friedrich Händels liv. Genom hela berättelsen ljuder kompositörens arior, som ett förtvivlat rop på kärlek och gemenskap.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

När den tysk-engelske barockkompositören Georg Friedrich Händel avled i april 1759 lämnade han efter sig ett stort antal älskade operor och oratorier.

Men om personen Händel är inte mycket känt, förutom rena persondata och det faktum att man gärna gjorde sig lustig på hans bekostnad. Fet, ful och ilsken var han ett tacksamt byte för karikatyrtecknarna.

Monstret

En teckning från tiden, som visar Händel med gristryne, är karaktäristisk för hur omvärlden såg på honom. Han kallades för Monstret, Vilden och Grisen - men till sitt privata jag lämnade Händel inte några ingångar. Det är till exempel inte belagt att han någonsin skulle ha haft en kärleksrelation.

När Carl-Michael Edenborg började lyssna till Händels musik på allvar slogs han av diskrepansen mellan de undersköna ariorna och kompositörens liv.

-Det är extremt känslosam, gripande musik som väcker aningar om kärlek, hat och poesi och ett liv som på sätt och vis är ganska ödsligt. Händel verkar ha varit oerhört ensam. Det som är känt är bara att han var så ilsken och snål. Däremellan ingenting.

Glappet satte i gång hans fantasi och resulterade till slut i debutromanen "Mitt grymma öde". Det är en vilt krängande och ödesmättat musikalisk berättelse om en olycklig själs längtan efter skönhet och sammanhang. När Edenborg skriver om kompositörens födelse ackompanjeras texten av mullrande tarmrörelser, dånande hjärtslag och moderns stönanden och bölanden, strax före Händels död återstår bara tystnad.

-Jag är nog väldigt påverkad av de operor som Händel skrev. Högt och lågt, skarpa kontraster och att något väldigt sublimt och skälvande plötsligt kan bli platt och smutsigt, säger Carl-Michael Edenborg.

Provokatör

För dagen är han klädd i en nyinköpt kostym och skämtar glatt om att förlaget Natur och Kultur bett honom om en mer "skötsam" framtoning. Ryktet som tuff provokatör förföljer honom, låter han ana, efter nära 20 år som förläggare på politiskt och erotiskt frisinnade Vertigo förlag.

-Det är väldigt skönt att ge ut boken på ett annat förlag än mitt eget. Jag tycker ofta att det har varit svårt att marknadsföra mina böcker. Då intar jag plötsligt rollen av något slags affärsman som ska prata för varan. Jag tror att mitt intresse för Händel delvis beror på den där dubbla rollen av konstnär och affärsman som han också hade.

En del i boken är rent hittepå, annat bygger på fakta. Att Händel hade sex med en del av de kardinaler och furstar som var hans mecenater har det forskats kring, hävdar Edenborg. Och att Händels omhuldade kastratsångare var en del av en stor industri är också belagt. Under en period mellan 1600- och mitten av 1700-talet kastrerades 2 000 pojkar om året i förhoppningen om att de en dag skulle bli världsberömda sångare.

Sjöng Händel

När Carl-Michael Edenborg härom dagen firade sin romandebut med en fest sjöng hans bror, tenoren Henrik Strömberg stycken skrivna av Händel. Carl-Michael har själv spelat mycket, mest piano, och hyser stor kärlek till klassisk musik. Den startade när han i tolvårsåldern hittade en skiva med Beethovens femte symfoni i föräldrarnas skivsamling.

-När jag var ensam hemma, aldrig när föräldrarna eller mina syskon var där, så lyssnade jag till den på högsta volym i vardagsrummet och dansade som en galning. Där fanns det Händel känner i början av den här boken, att något mänskligt kan vara så otroligt stort och att världen är så fattig omkring en jämfört med det.