Med en burlesk, vilt brusande och solkig roman tränger författaren Carl-Michael Edenborg in i Georg Friedrich Händels liv. Genom hela berättelsen ljuder kompositörens arior, som ett förtvivlat rop på kärlek och gemenskap.
När den tysk-engelske barockkompositören Georg Friedrich Händel avled i april 1759 lämnade han efter sig ett stort antal älskade operor och oratorier.
Men om personen Händel är inte mycket känt, förutom rena persondata och det faktum att man gärna gjorde sig lustig på hans bekostnad. Fet, ful och ilsken var han ett tacksamt byte för karikatyrtecknarna.
En teckning från tiden, som visar Händel med gristryne, är karaktäristisk för hur omvärlden såg på honom. Han kallades för Monstret, Vilden och Grisen - men till sitt privata jag lämnade Händel inte några ingångar. Det är till exempel inte belagt att han någonsin skulle ha haft en kärleksrelation.
När Carl-Michael Edenborg började lyssna till Händels musik på allvar slogs han av diskrepansen mellan de undersköna ariorna och kompositörens liv.
Glappet satte i gång hans fantasi och resulterade till slut i debutromanen "Mitt grymma öde". Det är en vilt krängande och ödesmättat musikalisk berättelse om en olycklig själs längtan efter skönhet och sammanhang. När Edenborg skriver om kompositörens födelse ackompanjeras texten av mullrande tarmrörelser, dånande hjärtslag och moderns stönanden och bölanden, strax före Händels död återstår bara tystnad.
För dagen är han klädd i en nyinköpt kostym och skämtar glatt om att förlaget Natur och Kultur bett honom om en mer "skötsam" framtoning. Ryktet som tuff provokatör förföljer honom, låter han ana, efter nära 20 år som förläggare på politiskt och erotiskt frisinnade Vertigo förlag.
En del i boken är rent hittepå, annat bygger på fakta. Att Händel hade sex med en del av de kardinaler och furstar som var hans mecenater har det forskats kring, hävdar Edenborg. Och att Händels omhuldade kastratsångare var en del av en stor industri är också belagt. Under en period mellan 1600- och mitten av 1700-talet kastrerades 2 000 pojkar om året i förhoppningen om att de en dag skulle bli världsberömda sångare.
När Carl-Michael Edenborg härom dagen firade sin romandebut med en fest sjöng hans bror, tenoren Henrik Strömberg stycken skrivna av Händel. Carl-Michael har själv spelat mycket, mest piano, och hyser stor kärlek till klassisk musik. Den startade när han i tolvårsåldern hittade en skiva med Beethovens femte symfoni i föräldrarnas skivsamling.
Ålder: 44 år.
Bor: På Söder i Stockholm.
Familj: Fru och två barn, plus två katter.
Yrke: Bokförläggare, kritiker, idéhistoriker och författare. Startade Vertigo förlag 1992. Disputerade på avhandlingen "Alkemins skam" 2002. Undervisar på Stockholms universitet och driver parallellt med det och förlagsverksamheten Café Sodom i Stockholm. En av de senaste titlar han skrivit är "Hungerhuset", ett seriealbum illustrerat av hustrun Loka Kanarp.
Läser just nu: Har läst Tolstoj och Mickey Spillane hela sommaren." Jag brukar ha läsprojekt så Tolstoj har jag läst allt av som jag kommit över. Han är en väldigt artfrämmande författare för mig, men därför tror jag det är nyttigt för mig att läsa in mig på honom."
Aktuell med: Debutromanen "Mitt grymma öde".
Född 23 februari 1685 i Halle, död 14 april 1759 i London. Tysk-engelsk barocktonsättare som inspirerade bland andra Haydn, Mozart, Beethoven och Gluck. Skrev 42 operor, 29 oratorier, över 120 kantater, orgelkonserter, kammarmusik och mycket annat. Bland hans mest kända verk märks oratoriet "Messias", verken "Vattenmusik" och "Musik till ett kungligt fyrverkeri" samt operor som "Almira" och "Orlando".