Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Hemelektronik ökar stark i e-handeln.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Barnfamiljer går i täten i e-handeln

E-handeln ökar stort. Under 2013 ökade den med 17 procent och omsätter nu 37 miljarder kronor. Och det är framför allt hemelektronik vi handlar på nätet, visar Postnords e-barometer.

Den kraftiga tillväxten i e-handeln beror på att tillgängligheten till konsumtion ökat och att allt fler konsumenter är ständigt uppkopplade.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Hemelektronik är den bransch som omsätter mest på internet. I fjol omsatte den 8,8 miljarder kronor på nätet, och e-handeln står i dag för 20 procent av branschens totala försäljning, visar Postnords e-handelsbarometer för 2013, som man ger ut i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Under fjärde kvartalet var det dock sporthandeln, leksaker och kosmetika som hade starkast tillväxt.

Barnfamiljer i täten

Undersökningen visar att tre av tio svenskar handlar på internet minst en gång i månaden och det är barnfamiljerna som går i täten. E-handeln har också öppnat för mer shopping i områden där tillgången till butiker inte är lika stor som i storstadsområderna.

I fjol levererade Postnord flest e-handelsrelaterade paket per hushåll till boende i Norrlands inland.

- Konsumenternas makt över detaljhandeln blir allt mer påtaglig. De vill kunna handla när, var och på vilket sätt de vill och själva bestämma när varorna ska levereras. Vinnarna blir detaljisterna som kan skapa konsumentupplevelser som är desamma i alla inköpskanaler, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord i ett uttalande.

En annan tydlig trend är också att konsumenterna i ökad utsträckning besöker både fysiska och digitala butiker när de planerar och genomför inköp. Över 60 procent av konsumenterna gjorde någon gång research i en webbutik kring en produkt, för att sedan handla den i en fysisk butik. Var fjärde konsument gjorde den omvända resan – kollade in en produkt i butik för att sedan handla den via internet.

- Paketen är de nya breven och engagemanget kring paketen är mycket stort. Man vill kunna följa sitt paket från beställning och leverans och uttrycker gärna sin glädje i sociala medier när brevbäraren har levererat, säger Arne Andersson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.