Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Bärgningen var mycket komplicerad"

Olyckan på E6 inträffade sent på söndagskvällen men först vid lunchtid på måndagen var lastbilen bärgad.

Läsare som blivit kraftigt försenade till sin arbetsplats har hört av sig till GP och ifrågasätter varför det tog så lång tid att bärga den lastbil som fastnat på mitträcket på E6 vid Klarebergsmotet på Hisingen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Christer Karlsson, Bärgningstjänsten, var på plats redan någon timme efter att olyckan inträffat.

– Jag har jobbat med detta i 23 år och detta är en av de mest tidskrävande och komplicerade bärgningar jag varit med om, säger han.

Morgan Wester, driftsledare på Trafikverket, håller med om att dryga 13 timmar är ovanligt lång tid. Målsättningen att trafikhinder ska bort så fort som möjligt. Men han anser att han har fått en fullgod förklaring.

– Först och främst fick de koncentrera sig på att rädda personen i traktorn och bärga den, vilket inte var okomplicerat.

Christer Karlsson beskriver traktorbärgningen som mycket svår.

– Traktorn vägde 9 -10 ton och hade dessutom ett stort klippaggregat där fram. För att ta loss det fick vi hämta specialverktyg, det handlar om bultar som är stora som fartygsbultar.

– Dessutom hade traktorn hydraulolja som kunde läcka ut, så man måste veta hur en sådan traktor är uppbyggd för att kunna ta isär den och bärga bort den. Gör man fel och oljan läcker ut kan det bli stopp en hel dag i stället, förklarar han.

Sirapsaktig last rann ut

Samtidigt fick motorvägen sandas och saneras då delar av lastbilens sirapsaktiga last hamnat på vägbanan i samband med kollisionen.

– Lastbilen var lastad med 30-40 ton tre-deciliters glasflaskor med malt. Lasten var på väg att välta ut, så man var tvungen att plocka ur alla dessa glasflaskor under natten innan man kunde börja med själva bärgningen, säger Morgan Wester på Trafikverket.

– Vi fick hämta containrar och skyffla ut glasflaskorna med maskin, berättar Christer Karlsson.

När väl lasten var omhändertagen tillstötte ytterligare problem. När lastbilens presenning togs bort visade sig att lastbilen inte bara låg uppe på mitträcket.

– Räcket hade kilats fast mellan motorn och golvet, något liknade har jag aldrig sett förut, säger Christer Karlsson.

Han summerar bärgningsarbetet vid Klarebergsmotet som mycket komplicerad, tidskrävande och kompetenskrävande.

När väl lastbilen tagits loss och bärgats bort i två delar kvarstod saneringsarbete av den klibbiga malten som hamnat på vägen.

– Det är klart att hade man tagit in mer folk hade man kanske kunnat släppa på tidigare, men det hade ändå inte funnits någon chans att bli klara till morgonrusningen 05.30-07.30, säger Morgan Wester.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.