Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Joel Frederiksen | Requiem for a pink moon - An Elizabethan Tribute to Nick Drake Ensemble Phoenix Munich

Lutspelet till Nick Drake-sångerna låter fantastiskt och idén att legera Drake-låtar med brittiska lutsånger av Dowland och Campion med flera är inte alls dum. Det som ställer sig i vägen på crossover-skivan Requiem for a pink moon är tidig musik-basen och lutenisten Joel Frederiksens röst och lite osäkra engelska uttal – det blir ofrivillig konstsångsparodi av tidigt bortgångne Drakes känsligt folkpoppiga och numera legendariska sånger.

Benjamin Britten | Billy Budd

Dirigent- och regissörsduon Mark Elder och Michael Grandages Billy Budd-uppsättning från Glyndebourne-festivalen 2010 är typiskt stabil och Glyndebourne-bra, med John Mark Ainsley, Jacques Imbrailo och Phillip Ens i bärande roller och jämngoda sångarinsatser från den helmanliga ensemblen. Men jag saknar queerperspektivet – här blir den tragiska historien om Billy Budd efter Melvilles novell en berättelse om oskuld, godhet, ondska och makt bland 1700-talssjömän, men inte mer.

Sunleif Rasmussen | Dancing Raindrops Aldubáran

Sunleif Rasmussen är en färöisk kompositör född 1961 och en klanglig motsats till svenske orkestermannen Jan Sandström, i alla fall om man jämför deras båda nya skivor. Här är det mesta kort och vasst och litet till formatet och det det kan visst vara roligt att höra hur modern konstmusik låter på Färöarna (om än under influens av soundet på musikhögskolan i Köpenhamn på 80-talet och av Ligeti) – inte minst eftersom fyra av fem verk på skivan är inspelade för första gången.