DebattNu satsar vi på fler knutpunkter i kollektivtrafikenEtt utbyggt och uppdaterat kollektivtrafiknät är något som såväl invånarna, miljön som klimatet tjänar på.
DebattGöteborgarna vill prioritera kollektivtrafikenMotstridiga besked från göteborgarna: Vill ha mer kollektivtrafik men tänker fortsätta köra bil.
DebattStadskärnan är beroende av bra tillgänglighetTillgängligheten är allt. Hur enkelt det är att ta sig till stadskärnan är avgörande för både turister och andra besökare. Här lämnar Göteborgs stad mycket övrigt att önska. Ska dagens verksamheter i city överleva de omfattande infrastrukturprojekten krävs att staden börjar lyssna på företagen, skriver bland andra Karin Johansson, Svensk handel.
DebattTrafiksituationen driver företagare mot konkursSamtidigt som trafiksituationen i Göteborg blir allt mer ohållbar rustar kranskommunerna för att ta över kunderna. Vem behöver i fortsättningen åka in till Göteborg för att handla? skriver Thomas Ström, NTEX.
DebattGlöm inte bort MC:n i trafikplaneringenLars Backström, vd i Västtrafik, säger att bilen inte är lösningen på trafiksituationen i Göteborgsregionen. Det tror inte heller Sveriges Motorcyklister, SMC i Västra Götaland. Däremot måste man i all trafikplanering ta hänsyn till alla fordonsslag. Här glömmer de allra flesta bort motorcyklar och mopeder, även Lars Backström, skriver Jan Rickardsson, SMC.
DebattBilen ger göteborgarna frihet och flexibilitetBilförsäljningen slår rekord och göteborgarna värdesätter den frihet som bilen innebär. Att ställa bilen i motsats till människor är därför helt fel, skriver Thomas Lindskog och Anders Ydstedt, Kungliga automobilklubben KAK.
DebattDags att sätta människan före bilenKungliga automobilklubben, KAK, uppmanar politiker och planerare att ställa frågan om Göteborgsregionen är inne på rätt väg. En sak är säker, det är inte bilen som är lösningen på Göteborgs allt svårare trafiksituation, skriver Lars Backström, Västtrafik.