Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Antalet svårt skadade har minskat"

Det kan bli bättre men det mesta är gjort. Det anser Göteborgs Spårvägar dagen efter olyckan på Wavrinskys plats.

- Spårvagnsolyckorna har blivit färre och antalet svårt skadade har minskat, säger Lars-Olof Gustafsson, trafiksäkerhetschef på GS Spårväg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Fyra personer har omkommit när de blivit påkörda av spårvagn hittills i år, det är första gången de senaste tio åren som fler än tre personer dött i spårvagnsolyckor.

Ett av dödsfallen i år var dock självmord.

Gustafsson anser att den ökade säkerheten och de färre svåra olyckorna till stor del beror på de åtgärder som genomfördes på 1990-talet.

Då täcktes hjulhusen över in på de äldre vagnarna och frontöppningen minskades. Farten innanför Vallgraven sänktes till 30 km/h och farten in på hållplatserna maximerades till 15 eller 20 km/h.

De nya italienska spårvagnarna och de svenska vagnarna från 1980-talet har täckta fronter som gör olyckor som måndagens sällsynta.

Men fortfarande finns 117 äldre vagnar med utskjutande koppel och stora öppningar i fronten som ökar risken att människor hamnar under vagnarna. De äldre vagnarna skall ersättas med nya vagnar men det kommer att dröja många år innan den sista gamla vagnen tas ur trafik.

Antalet olyckor med spårvagnar inblandade är relativt lågt i centrala Göteborg och i ytterområdena. De flesta påkörningarna inträffar i Olskroken, Kålltorp och Majorna samt kring Korsvägen och Wavrinskys plats.

- I Brunnsparken och på Drottningtorget är trafiksituationen så rörig att alla är på helspänn, säger Gustafsson. Där inträffar ytterst sällan olyckor.

- Men i halvcentrala lägen med lite glesare trafik är gående inte lika uppmärksamma och då inträffar det lätt olyckor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.