Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Angereds Teater | Revolution

Charlie Åströms personliga Revolution gör bilden av den egyptiska frihetskampen komplex och berörande.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

TEATER

TEATER

Angereds Teater

Revolution

Manus, regi och scenbild: Charlie Åström

Medverkande: Eleftheria Gerofoka, Fredrika Byman Moberg, Ismail Hosny, Martin Fremling, Phax Ahamada och Charlie Åström

Musik/ljudbild: Martin Fremling

Spelas t o m 13/12

Charlie Åström är en mångbegåvad scenkonstnär som skapar egna, spännande genrer. Den nya föreställningen, Revolution, kallas för performance, en fingervisning om det sammansatta uttryck som möter åskådaren på Angereds teaters annexscen, Andra stället.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

SPELPLATSEN ÄR EN renrakad kvadrat, med publiken vid tre sidor. Den fjärde är en kombination av makttribun och jättelikt dj-bås. Här lyser stora strålkastare upp Tahrirtorget i Kairo under slutet av januari 2011. Charlie Åström var där. Han skulle turnera med Angereds teater, men fick en omvälvande personlig upplevelse. En revolution.

Hur sätter politiska händelser som den egyptiska revolutionen spår i det konstnärliga arbetet? Har konsten betydelse i det som sker? Vad innebär förändringen? Frågorna utgör ram för Åströms sceniska undersökning där minnena drivs fram av ljud och fysisk rörelse.

Från nyhetsrapporteringen hör vi honom direkt från Kairo i Sveriges radio P4 Göteborg. En handfull figurer knôr sig in över golvet och ger en känsla av motståndets kraft. Åström arbetar effektivt med koreografisk symbolik. Lindor kring huvudena – förklädnad och förband – viras av och spänns över scenen som komplexa, korsande förbindelser mellan människor. Rösten är del i rörelsen, per uppmanande megafon, eller som väsande kör, släkt med det antika dramat.

I FILMADE INSLAG kommenterar egyptiska konstnärer sina upplevelser, men Ismail Hosny deltar levande på scen. Han är gästkonstnär på Angereds teater och berättar bland annat om hur pappan gav honom ett gevär med uppmaningen att försvara hemmet. Ansvar och arbete, så beskrivs strävan efter frihet.

Starkast är Charlie Åströms egna vittnesmål, från den tårgasfyllda lägenheten i Kairo lika väl som från den problemfyllda svenska uppväxten. Genom människan ser vi revolutionens komplexa bild.

Är konsten ett viktigt inslag? Gå och se.