Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Amerikanskt bränsle stoppade Gripen

En miss höll Gripenplanen i Sveriges Libyeninsats markbundna på onsdagen. De fungerar inte med bränslet som USA:s marinflyg använder.

Enligt planen skulle de åtta planen vara redo att övervaka FN:s flygförbudzon från och med onsdagen. Men när de kom till Sigonella-flygbasen på Sicilien upptäckte man att där inte fanns rätt typ av drivmedel.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sigonella är i grunden en marinflygbas, berättar överstelöjtnant Mats Brindsjö, chef för svenska Air Operation Center. Planen står på den amerikanska delen av basen.

– Och USA:s marinflyg använder en lite annorlunda bränsletillsats än vad vi har i våra flygplan, säger han till TT.

Annars är de svenska planen fullt anpassade till det flygbränsle som Nato normalt använder.

Hann inte med

Den amerikanska bränslesorten heter JP5. Gripen kör normalt på den civila bränsletypen Jet A1.

– För att omvandla JP5 till Jet A1 krävs vissa tillsatser och lite utrustning för att göra det på ett kontrollerat sätt. Den utrustningen är ännu inte på plats där nere och under tiden upphandlar vi därför det civila bränslet från ett ställe utanför basen.

– Egentligen skulle man ha undersökt det här direkt när man kom dit, men vi hann inte riktigt med alla detaljerna, säger Mats Brindsjö som utgår från att Gripenplanen är i luften på torsdagen.

Försvaret har nu upphandlare på plats för att köpa bränsle av civila leverantörer.

Mycket strul

Onsdagens planerade flygning, där piloterna skulle ha bekantat sig med luftrum och alternativa baser, fick alltså ställas in. En sådan flygning behövs innan det svenska flygförbandet kan meddela Natostaben att man är insatsberedd.

Det har också tagit längre tid än väntat att få Herkulesplanet som ska användas för lufttankning till Sicilien. Det anlände sent på tisdagen sinkat av byråkratiskt strul.

På onsdagen kunde man se danska F 16-plan lyfta från Sigonella. De har under de gångna veckorna utfört minst 58 uppdrag och släppt minst 134 bomber. Enligt styrkans chef, överste Anders Rex, har bland annat raketkastare som skjutit in i byar bekämpats.

Flyger högt

Att svenska piloter inte får attackera mål på marken för att skydda civila, är inget problem, enligt Anders Rex som är säker på att de danska markattackerna inte lett till att civila drabbats av danska bomber.

– Regeln lyder: Finns det några tvivel, så släpp inte.

Alla mål granskas både av piloten och av Natostaben, där det finns dansk expertis som kan stoppa eventuella bombningar.

Enligt Anders Rex har Gaddafis styrkor fortfarande luftvärn kvar som kan bli ett hot mot Gripenplanen.

– Vi har blivit beskjutna många gånger, berättar han.

Det har handlat om eld som F 16-planen undvikit genom att flyga högt. Ett större hot är dock luftvärnets robotar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.