Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Amazon stämmer personer som misstänks ha lagt ut falska kundutlåtanden på näthandelsjättens sajt. ARKIVBILD

Amazon stämmer fejkrecensenter

Amerikanska näthandelsjätten Amazon stämmer över 1 100 personer för fejkade recensioner. -Vi vet väldigt lite om hur spritt det här är i Sverige, säger Axel Frick, jurist på Konsumentverket.

De flesta sajter som ägnar sig åt näthandel erbjuder möjligheter att kommentera och betygssätta säljaren. Bra eller dåliga omdömen kan vara avgörande för om det blir en affär eller inte.

-Konsumentomdömen är en väldigt bra hjälp, men de måste förstås vara sanna, annars är de inte till någon hjälp alls, säger Axel Frick.

Amazon.com är världens största nätbutik. För Amazon och andra näthandlare är förstås fejkade recensioner ett stort problem. Trovärdigheten riskerar att saboteras. I sin stämningsansökan säger Amazon att varumärkets rykte skadas av "falska, missvisande och osanna" omdömen som köpts av säljare som vill höja sina produkters attraktionskraft, rapporterar BBC.

Fem dollar

Amazon känner inte till namnet på de 1 114 misstänkta som stämts, men skriver att de erbjuder falska kundbetyg för fem dollar på sajten Fiverr.com. Många av dem som säljer falska omdömen uppger att de kan undvika upptäckt genom att använda olika konton från unika ip-adresser.

-Handel med falska konsumentomdömen är olagligt, oavsett om det är off- eller online. Det strider mot marknadsföringslagen, säger Axel Frick.

Jan Bergtoft, generalsekreterare på ideella Sveriges Konsumenter, rekommenderar att man ska vara sunt skeptisk även när man handlar på nätet. Till exempel kan det finnas anledning att vara försiktig om det bara finns några få recensioner eftersom det blir svårare att manipulera betygen om inläggen är många.

Skeptisk

-Finns det bara några få omdömen och om de dessutom är väldigt översvallande eller väldigt nedsablande kan det finnas anledning att vara skeptisk, säger Han Bergtoft som tycker att det ligger i företagens intresse att själva hålla rent.

Problemet med falska omdömen är på väg att bli mer uppmärksammat. Axel Frick säger att ett internationellt samarbete mellan konsumentmyndigheter nyligen inletts.

-Syftet är att ta fram gemensamma riktlinjer för hur företag bör arbete med onlineomdömen, säger han.