Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Affischnamn drev företag i konkurs

Budskapet i kommunens kampanj är att det är enkelt att driva företag i Göteborg. Ett av affischnamnen har drivit tre företag i konkurs sedan hösten 2013.

När organisationer som Svenskt näringsliv rankat företagsklimat i landets kommuner de senaste åren har Göteborg haft svårt att hävda sig. Nu tycker man sig se en vändning och för att förmedla det startade kommunen kampanjen "Det är enkelt att driva företag i Göteborg" som drog i gång i mitten av januari.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ett av affischnamnen driver en fiskehandel. Tidigare drev han ytterligare tre bolag som nu gått konkurs, det senaste i september förra året.

Niklas Svenmyr är säljare på Olsegården i Tvååker, ett av de företag som förlorade pengar på konkurserna.

Han berättar att han lade mycket tid på att söka fiskhandlaren och att han fick många löften om pengar innan konkursen var ett faktum. Han blir väldigt förvånad när han hör att Göteborgs kommun lyfter fram företagaren som affischnamn i en reklamkampanj med budskapet att det är enkelt att driva företag i Göteborg.

- En person som inte kan göra rätt för sig är ju absolut ingen förebild för några andra tycker jag. Det är skamligt av kommunen att inte göra bättre bakgrundskoll, säger han.

Bakom kampanjen står Business region Göteborg, BRG, och affischnamnen har plockats fram av de olika fackförvaltningarna i staden. Det var Daniel Eek, avdelningschef på miljöförvaltningen, som tipsade BRG om fiskhandlaren.

- Vi har haft en bra utveckling med fiskhandlarföreningen i flera år. Så jag sa att de skulle prata med honom. Sedan om han eller någon annan ville ställa upp lade vi oss inte i, säger Daniel Eek.

Även det företag handlaren driver i dag har haft lite bekymmer. De senaste två åren har företaget legat efter med skatten i 20 av 24 månader. I dagsläget har bolaget en skatteskuld på 40 000 kronor hos Kronofogden.

- Med facit i hand borde man nog gjort en betydligt större koll, säger Daniel Eek på miljöförvaltningen.

Kan du förstå att leverantörer som förlorat pengar säger att det är skamligt att kommunen inte gjort en bättre kontroll?

- Ja, det är klart att jag förstår. Jag har ju bara gett namnet, sedan har jag inte en aning om hur vi jobbar i övrigt med bakgrundskollen. Jag ska ta upp det med BRG, sedan får vi arbeta upp något så att det inte händer igen.

Karin Eriksson är marknads- och kommunikationschef på BRG, och den som i praktiken varit ansvarig för kampanjen. Hon säger att man uppfattade det som att fiskhandlaren hade ett gott renommé i sin bransch och att det inte fanns någon anledning att "misstro honom".

Vad gjorde ni för kontroller av honom som företagare?

- Vi gjorde ingen.

Varför inte?

- Vi hade fokus på att han var en person med ett gott renommé i sin bransch.

Och nu när du känner till hans bakgrund?

- Om jag haft den kunskapen tidigare så hade jag nog inte valt honom, bland annat av hänsyn till honom själv.

Fiskhandlaren själv tycker inte att det är konstigt att han är affischnamn i en kampanj med budskapet "det är enkelt att vara företagare i Göteborg" trots tre färska konkurser.

- Konkurserna har ju med andra saker att göra. Det är ju inte stadens fel, utan i så fall mitt fel. Kampanjen handlar om att det är enkelt att driva fiskhandel och dialogen med myndigheter har fungerat jättebra, säger han.

Kan du förstå att fordringsägare reagerar?

- Ja, jag kan förstå att man känner en ilska och frustration mot mig. Men vi slet nästan dygnet runt för att det skulle gå runt, säger företagaren.

FAKTA: KAMPANJEN

Avsändare för reklamkampanjen är Göteborgs stad.

Förslag på affischnamn har samlats ihop från fackförvaltningarna.

Det praktiska arbetet har gjorts av Business region Göteborg, BRG.

Tanken var egentligen att ha många affischnamn, men få förslag kom in så det stannade vid två.

Reklamen har publicerats bland annat på kollektivtrafiken, BRG:s hemsida och i form av filmklipp på Youtube.

De inslag där fiskhandlaren är med avpublicerades efter det att GP ställt frågor till BRG under måndagen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.