Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Arbetsförmedlingen har satsat över 100 miljoner kronor på en ny sajt som inte blev av. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

AF:s webbsatsning dyr och försenad

Arbetsförmedlingen satsade 100 miljoner kronor för att få en ny webbplats. Men någon ny sajt blev det inte. Nu skjuter AF till ytterligare 20 miljoner - och får en uppdaterad version av den gamla webbplatsen för pengarna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Vi hade en alldeles för optimistisk planering i vår ursprungliga plan, säger Erik Sandström, ansvarig AF-chef, till SVT Nyheter.

Satsningen drogs i gång 2013. Tanken var att den nya sajten successivt skulle ersätta den gamla som skulle stängas i slutet av förra året. Men enligt Sandström upptäcktes redan första halvåret 2015 att man inte skulle klara målsättningen, bland annat eftersom de tekniska utmaningarna underskattats.

Enligt den nya uppdateringsplanen omfattas bara några av sajtens viktigaste tjänster, bland annat en ny version av Platsbanken.