Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Abraham Staifo: Skolan behöver en attitydreform

Det är inte betygen det hänger på, utan helheten. Utbildningsminister Jan Björklund är något på spåren, skriver GP:s Abraham Staifo.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Det finns så klart inga enkla formler för att fixa den svenska skolan. Den utbildningsminister som kan svinga sitt trollspö och förvandla haveri till framgång över en natt har inte fötts. Därmed inte sagt att det är omöjligt att förändra. Och Jan Björklund försöker verkligen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

När Folkpartiet i går presenterade sitt nya skolprogram mötte det direkt motstånd från alla håll och kanter. Men det är inte betygen det hänger på, utan helheten. Björklund är något på spåren även om kritikerna har rätt i att det inte räcker med kontrollsystem. Det som behöver förändras är attityden. Där har i alla fall oppositionens kritik begränsad räckvidd. Den svenska skolan har fått dagens status till följd av en lång tids ideologisk styrning. Den har givetvis inte varit opåverkbar av det ekonomiska läget, men framförallt handlar det om en politisk kursriktning. Och den måste förändras.

Det finns undantag i både privat och offentlig regi, men generellt sätt präglas många skolor i allt för stor omfattning av en situation där lärare känner sig hjälplösa och där större fokus läggs på att hålla ordning än att undervisa. I den miljön är det meningen att svagare elever ska bli sedda samtidigt som de mer studiemotiverade ska utmanas. Här ska mobbning stävjas och ömsesidig respekt mellan lärare och elever skapa en harmonisk, kreativ miljö. Utan rätt förutsättningar är det en fin pappersfantasi. GP:s granskning av Göteborgs skolor har visat hur det verkligen är ställt. Och det är ingen vacker läsning.

Folkpartiet vill bland annat införa examensprov på gymnasiet, som rättas av utomstående censorer och därutöver alltså betyg från fjärde klass.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén var i går tydligast med sin kritik.

– Grisen blir inte tjockare för att vi mäter den varje dag, sa hon till TT.

Kritiken är inte obefogad. Det kan vara klokt att låta systemet med betyg i sexan sätta sig. Det tillsammans med tätare kvartssamtal i mellanstadiet kan räcka långt. Det viktiga är att reformera skolan med en genomgripande attitydförändring mot bättre disciplin och arbetsro för både elever och lärare. Om jag ska läsa in mina förväntningar på FP:s skolprogram kan jag skönja just detta mellan raderna.

I dag är det i allt för stor utsträckning stökiga elever som med stöd av skollagen och en missriktad välvilja alternativt mjäkighet från lärare och rektorer sätter spelreglerna. Barn kan hantera både smakfullt presenterade omdömen och tydliga ramar.

Det tar tid att förändra skolan. Björklund bör få chansen att göra det.