Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

75 erbjuds jobb

Saabaffären är klar. Nevs köper huvuddelen av tillgångarna i konkursboet. 75 har erbjudits jobb.

Rekrytering av ledningsgrupp pågår – men hur många montörer Trollhättefabriken kommer behöva är oklart.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi är jätteglada att vi är i hamn och att vi nu kan börja implementera affärsplanen, och vår plan är att kunna lansera vår första produkt om 18 månader, säger Mattias Bergman, talesperson för Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, och operativt ansvarig för affären.

Nevs räknar med att kunna lansera sin första bil om cirka ett och ett halvt år, det vill säga under första halvåret 2014. Den bygger på teknologi från Saab 9–3 och en nyutvecklad elektrisk drivlina.

Vad den slutliga köpeskillingen blev är hemligt, men affären betalades kontant, efter månader av förhandlingar.

- Det har varit en komplex affär. Det har varit en av de största konkurserna någonsin i Sverige och så många parter inblandade. Man måste få helheten att hänga ihop. Det räcker inte med att ha separata delar. Här ska det byggas ett företag som ska bli världsledande och då måste alla delarna finans på plats. Och nu finns förutsättningarna för det.

Nevs har redan börjat rekrytera ledningsgrupp och nyckelpersoner. Cirka 75 personer har fått erbjudande om anställning, och i nästa steg kommer man att anställa ingenjörer.

Men hur många montörer som kommer att behövas i den nya elbilsproduktionen är oklart.

- Vi ska använda den produktionsanläggningen som vi har köpt och det kommer att produceras Saabbilar här i Trollhättan, och det kommer att behövas montörer för det. Men vi ger inga prognoser om antal anställda, säger Mattias Bergman.

Nevs har köpt huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB. Förvärvet innefattar också de immateriella rättigheterna (ip) för Saab 9-3, ip-rättigheterna för Phoenixplattformen, verktyg och fabriksanläggningen, samt test- och labfaciliteter. Dessutom ingår samtliga aktier i det fastighetsbolag som ägt anläggningarna i Trollhättan.

I somras gick Victor Muller ut och hävdade att Spyker och Youngman har rättigheterna till Phoenixplattformen.

- Vi kommenterar inte Spykers affärsplan. Men vi äger ip-rättigheterna till Phoenixplattformen och vi kommer att använda den, säger Mattias Bergman.

I diskussionerna med försvarsföretaget Saab AB har man också kommit överens i varumärkesfrågan. Det enda Nevs inte får använda är Gripensymbolen.

- Det kommer att stå Saab på bilarna. Vi har tecknat ett licensavtal med Saab om att använda varunamnet Saab på våra bilar och produkter men vi kommer inte att använda den nuvarande logotypen. Så företaget heter Nevs och produkterna heter Saab.

Det har förekommit kritik mot att ni satsar på att bygga elbilar, vars marknad inte är så stor?

- Alla är övertygade om att elbilar är framtidens drivmedel. Sedan finns det olika syn på när marknaden börjar växa snabbare. Man har inget val. Man kan inte fortsätta med de befintliga drivmedlen och vi är helt övertygade om att elbilsmarknaden kommer att utvecklas i den takt som vår affärsplan pekar, säger Mattias Bergman.

Nevs ägs till 100 procent av National Modern Engergy Holding Ltd, vars grundare och ägare är Kai Johan Jiang.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.