500 nya fartkameror till nästa år

ANNONS
|

I dag finns omkring 1 000 kameror utplacerade längs 300 mil väg. Kamerorna har minskat antalet dödsolyckor och allvarligt skadade med nära 30 procent - och så länge effekten håller i sig vill Trafikverket fortsätta utbyggnaden.

-Vi ser att bara två procent av bilarna kör för fort vid kamerapassagerna. Det när en fantastiskt bra siffra som visar att bilisterna har respekt för kamerorna, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för det automatiska trafiksäkerhetskontrollsystemet (ATK).

Flest syndare vid Bromma

Den senaste statistiken över antalet hastighetsöverträdelser gäller perioden januari-maj i år och visar att flest fall registrerats på länsväg 261 längs sträckan Tappström-Brommaplan.

1047 ärenden från den sträckan har handlagts av Rikspolisstyrelsens ATK-sektion i Kiruna. Näst flest fartsyndare fanns på länsväg 266 mellan Hedemora-Uppbo Fäggeby med 1041 ärenden.

I år kommer omkring 200 nya mätstationer att sättas upp. Nästa år mellan 250 och 300. Platserna väljs ut i ett samarbete mellan lokala polisdistrikt och Trafikverket.

ANNONS

-Det handlar om en kraftfull utbyggnad på vägsträckor där det finns olycksrisk, höga hastigheter eller problem med trafikflödet. Generellt kan vi säga att ökningen i år framförallt kommer att gälla region väst och region syd, säger Eva Lundberg.

Aktiveras med ojämna mellanrum

Totalt hanteras omkring 230 000 ärenden årligen. Med de nya mätstationerna räknar Rikspolisstyrelsen med en ökning till 250 000. Från styrcentralen på ATK-sektionen aktiveras och avaktiveras kamerorna med ojämna mellanrum.

-Det ska vara lika stor risk att fastna på bild vare sig man kör på en stor eller liten väg. Vi aktiverar inte fler kameror längre tid längs Europavägarna bara för att det är sommar och mycket trafik. Vi styr själva hur många bilder som ska tas på vilken sträcka, säger Anders Drugge, kommissarie vid Rikspolisstyrelsens ATK-enhet.

Hur Sverige ligger till jämfört med andra europeiska länders kamerakontroller är svårt att säga, enligt Eva Lundberg.

-Andra länder mäter i första hand bötesintäkter. Vi prioriterar hastighetsefterlevnad. Det tycker vi ger bäst resultat.

ANNONS