Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

50-åring med ständig växtvärk

- Det är i sig en dålig dag. Men bara det är plus mot i fjol så bryr jag mig inte. Det är vad allt går ut på. Boris Lennerhov tittar i datorn och pekar på siffrorna. Grön stapel betyder att affärerna fortsätter att öka.

Det regnar ute och kunderna småspringer från parkeringen in i Gekås Ullared, Skandinaviens största varuhus med 4,6 miljoner besökare under ett år och som firar 50 år i år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Ha en bra shoppingdag", är den lågmälda välkomsthälsningen från ledning och ägarna till Gekås Ullared.

I det nybyggda kontoret på andra sidan varuhusets entré följer koncernchefen Boris Lennerhov med jämna mellan shoppingen. En dag under försommaren är ingen höjdardag, rent omsättningsmässigt. Men efter en titt i datorn kan Boris Lennerhov vid lunchtid konstatera att man ligger plus 149 000 kronor jämfört med i fjol. Dagen pekar på 8,2 miljoner i försäljning.

- Under en snittdag säljer vi för 14 miljoner. Så detta är i sig en dålig dag. Men bara det är plus mot i fjol så bryr jag mig inte. I år ligger vi på en ökningstakt på 13 procent, i en tid när marknaden är tung och flertalet andra inte ökar alls. Det är ett helt annat tempo, igen, säger Boris Lennerhov.

Lågkonjunkturer, överetablering och svag ökning inom detaljhandeln stoppar inte Gekås Ullareds tillväxt. Snarare tvärtom. I fjol noterades återigen nytt omsättningsrekord.

- Det är inte så mycket hokuspokus med det. När kunden jämför priset här med priset på samma produkt någon annanstans så måste vi vara betydligt billigare. Vi höjer egentligen inte vinstmarginalerna. Det är själva poängen med det här konceptet. Är vi inte billiga nog så är det inte kul. Då åker inte genomsnittskunden 22 mil enkel resa för att komma hit.

Att prata med Boris Lennerhov är som att träffa en räknemaskin. Kan man inte multiplikationstabellen så ska man inte driva företag, är beskedet. Det handlar också om logistikövningar, att kunna hålla tempo.

- I varuhuset omsätter vi tio gånger mer pengar per kvadratmeter jämfört med Kapp-Ahl och då blir hyran en tiondel.

Räkneövningen gäller även tempot i restaurangen.

- Vi vet att många jämför oss med Ikea. Då sa vi att vi måste vara lite billigare och ha lite mer kött i köttbullarna och det måste gå lite snabbare. Så i dag klarar vi varje lunch på 4,2 sekunder. Ikea behöver 7,5 sekunder. Då hinner man 300 fler luncher per timme mot Ikea. Det uppstår ingen kö.

Det är ingen tvekan om att Boris Lennerhov gillar jämförelser när konstruktionen Gekås redovisas.

- Sedan har vi inga marknadsföringskostnader som är värda namnet. Vi annonserar aldrig i något media.

Den reality-serie som rullar i Kanal Fem för fjärde säsongen kostar inget, försäkrar Boris Lennerhov som just spelat in en ny serie avsnitt.

- Jag har inte lagt en krona på det. Vi äger inte produkten utan det gör Strix som säljer den till Kanal Fem och nu även till Norge. Vi själva kan enkelt konstatera fler kunder kommer hit tack vare tv-serien.

Om nu Gekå Ullared-konceptet håller så väl, varför inte expandera på andra orter? Förfrågningar från kommuner med tomma industrilokaler eller attraktiva tomter saknas inte.

- Då skulle vi mycket snabbt kannibalisera på Ullared. Vi har liksom resonerat att bli lite duktigare här, där vi redan är hyggligt duktiga, säger smålänningen Boris Lennerhov.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.