Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

18-åring tvingades köpa sju mobiler

Några dagar efter sin 18-årsdag tvingades Jonas teckna två-årsabonnemang på sju mobiler. Nu försöker han komma till tals med operatörerna och bli av med skulden på 40 000 kronor.

Hans mamma Eva drar det tunga lasset.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Bolagen säger ’vi har inte gjort något fel’. Jo, säger jag; ni gör fel som lämnar ut mobiler med långa abonnemang till ungdomar utan inkomst.

Allt hände under en dag i somras, i Nordstan, där det finns sju mobiltelefoni-butiker.

En några år äldre kvinna som Jonas var ytligt bekant med träffade honom vid köpcentrumet. Snabbt dök det upp fyra män i 20-årsåldern. ”Om du inte utför det här, ser vi till att någon plockar dig”, sa de.

Jonas gick från butik till butik: Telenor, Halebop, 3 och Tele 2 serverade honom sammanlagt sju Samsung Galaxy S4 med långa bindningstider. Telefonerna gav han genast vidare till killarna som följde honom.

Kontrollen i butikerna bestod av koll hos kreditupplysningsföretag. Där hade Jonas inga prickar och då var det fritt fram att skriva på. Hos tre av operatörerna fick han ”familjeabonnemang” med två telefoner.

– Jag var rädd att råka illa ut om jag inte gjorde som killarna sa, säger Jonas som först efter två veckor vågade berätta vad som hänt.

Sedan dess har hans mamma Eva lagt ned många timmar på att försöka komma till tals med bolagen. Ett av dem har gått med på att stryka samtalskostnaderna så att Jonas ”bara” behöver betala 250 kronor gånger två i 24 månader, 12 000 kronor. Ett annat har varit helt omedgörligt. Bara Tele 2 strök allt.

– Det var så tårarna rann. De trodde på oss, säger Eva.

Polisen har nyligen lagt ned utredningen, i brist på bevis.

Fotnot: Jonas och Eva är fingerade namn.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.