"1000 riskerar att bli strandsatta"

ANNONS
|

Den ett år gamla göteborgska resebyrån Flyhome i Norden AB har specialiserat sig på vad de kallar "etniskflyg", resor för invandrare i Sverige som besöker sina gamla hemländer. Destinationerna har varit Beirut, samt Erbil och Sulaymaniah i Irak.

På onsdagen försattes företaget i konkurs av Göteborgs Tingsrätt. "Bolaget är på obestånd, vilket inte är tillfälligt." skrev resebyrån i sin konkursansökan.

Enligt Flyhomes tidigare vd Aida Bakkar riskerar nu 450 resenärer i Beirut och ungefär 600 i Irak att bli strandsatt i augusti på grund av flera inställda flyg. De flesta resenärerna kommer från Göteborg.

ANNONS

I bakgrunden finns en konflikt med det anlitade flygbolaget Primera Air, som enligt Flyhome misslyckats med att ordna flygtillstånd, vilket gjort att flera resor fått ställas in.

Bland annat i slutet av juni fick 150 resenärer på väg till Erbil vända på Landvetter.

- Vi har betalat tillbaka pengar till de drabbade för de första, andra och tredje inställda flygen. Vi har även betalat ut pengar i kompensation. Samtidigt har vi försökt få till en uppgörelse med Primera Air, sade Aida Bakkar, vd för Flyhome, när GP lyckades få kontakt med honom på tisdagkvällen.

Enligt Bakkar har Flyhome betalat totalt 2,5 miljoner till 400 kunder som inte kommit iväg och likviditeten i bolaget har drabbats hårt.

- Vi har blivit drabbade inte bara genom att vi betalat tillbaka mycket pengar. Under den här tiden från att de första flygen ställdes in har vi inte sålt en enda biljett.

Han meddelar dock att ett flyg, "betalt och klart" från Beirut kommer hem onsdag kväll.

ANNONS

"Resenärer från Beirut till Göteborg den 28 juli kan åka hem som vanligt och ska befinna sig kl. 22:00 på Beirut flygplats på onsdag kväll för att komma hem.", skriver företaget på sin hemsida.

På resebyråns hemsida uppmanas kunder att kontakta "Konsumentverket i Göteborg" för att få råd.

Konsument Göteborg hade på onsdagsmorgonen inte fått någon information om konkursen, men fick flera samtal från oroliga Flyhome-kunder som läst på företagets hemsida.

Mattias Flodvall på Konsument Göteborg råder, generellt, kunder till ett bolag i konkurs att rikta eventuella krav mot konkursboet och kontakta konkursförvaltaren.

- Har man köpt med kreditkort kan man göra en invändning till kreditgivaren (banken) om att man inte fått vad man köpt. Då kan kreditgivaren ta över det kravet, säger Flodvall.

Utan att känna till fallet i sak är han lite förbryllad över Flyhomes uppgifter att de som resebyrå återbetalt biljettpengar.

- När man köper en flygbiljett är resebyrån bara förmedlare. Kunden gör avtalet med flygbolaget och det är flygbolaget som är ansvarigt, säger Flodvall.

ANNONS

Men enligt isländska flygbolaget Primera Airs vd, Jón Karl Ólafson, ser inte avtalet mellan bolagen ut så i detta fallet.

- Det är väldigt tydligt i våra kontrakt att all kommersiell risk ligger på Flyhome. Vi är bara All biljetter säljs av Flyhome, alla dokument är Flyhome-dokument. Problemet för oss är att Flyhome inte haft kontakt med oss den senaste veckan och de har inte betalt enligt kontraktet för avgångarna som skulle gått i går, utan någon förklaring.

ANNONS