Visionsbild av den nya hamnterminalen, det mörka området centralt i bild. Nu inleds fas 1 i bygget genom att 1 500 pålar ska slås ner, innan man går vidare med att bygga sprängstensvallar ovanpå. Terminalen ska vara helt färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna nyttjas innan det. Preliminärt djupgående vid kaj blir 12 meter.
Visionsbild av den nya hamnterminalen, det mörka området centralt i bild. Nu inleds fas 1 i bygget genom att 1 500 pålar ska slås ner, innan man går vidare med att bygga sprängstensvallar ovanpå. Terminalen ska vara helt färdigställd 2025, men delar av den beräknas kunna nyttjas innan det. Preliminärt djupgående vid kaj blir 12 meter. Bild: Göteborgs hamn AB

Skarpt läge i hamnen – största bygget på 40 år är nu igång

Det var 40 år sedan det byggdes på samma sätt i Göteborgs hamn. Men nu har "första spadtaget" tagits i den nya hamnterminalen – 30 fotbollsplaner stor på Hisingssidan vid Göta Älvs mynning.

ANNONS
|

Det var på tisdagskvällen som man började med pålningsarbeten mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen. Därmed är nu etapp ett inledd i vad som ska bli en 220 000 kvadratmeter stor terminal i Göteborgs ytterhamnområde. Projektet, det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet, kommer att stärka staden ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, menar Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

LÄS MER: Ny Amerikaterminal i Göteborg

– Vi har Skandinaviens största hamn till att börja med, i kombination med en bra flygplats och en akademi som satsar mycket på forskning och utveckling av logistik, så vi har många parametrar som gör oss till ett starkt logistiknav, säger han.

ANNONS

– Utbyggnaden behövs för att framtidssäkra. Vi behöver få fler terminaler samtidigt som vi bland annat också fördjupar farleder för att vi ska kunna fortsätta ta de här stora båtarna till och från Asien.

Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.
Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB. Bild: Göteborgs hamn AB

Hur kommer det se ut år 2025 när terminalen beräknas vara klar?

– Då har volymerna ökat mycket i Sverige, tror vi. Vi ser ju att vi har en framgångsrik exportindustri som fortsätter att öka och vårt uppdrag är att se till att den kan finnas kvar i Sverige och att vi har alla faciliteter för att nå exportmarknader som ligger längre och längre bort.

Innebär det här på sikt mer arbetstillfällen i Göteborgs hamn?

– Ja, det kommer det göra, absolut. Sedan är svårigheten att säga hur många, men mer gods kommer att hanteras och det innebär ju fler arbetstillfällen.

LÄS MER: Arendal: Nu sprängs sista resterna av den gamla badorten bort

Parallellt med pålningen kommer även sprängningsarbeten nu att påbörjas. Hamnterminalen ska sedan byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv. Massorna ifråga är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.

— Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, säger Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Muddermassorna kommer sedan att läggas i ett invallat område i Arendalsviken och kapslas in så att föroreningarna inte ska sippra ut till omgivningen.

Nya terminalen

Ska byggas på Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.

Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas hösten 2018 och terminalen väntas vara klar 2025.

Terminalen kommer att byggas av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.

Källa: Göteborgs hamn AB

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS