Tillgång. GWO är en viktig resurs för hela Sveriges kulturliv och musikutbildningar och i högsta grad en tillgång för Göteborg, skriver debattören.
Tillgång. GWO är en viktig resurs för hela Sveriges kulturliv och musikutbildningar och i högsta grad en tillgång för Göteborg, skriver debattören. Bild: Anders Hofgren

Riskera inte GWO:s framtid

Nu behövs tydliga beslut som bidrar till att säkra framtiden för Göteborg Wind Orchestra. Göteborgs stad måste ta sin del av ansvaret, skriver Fredrik Wetterqvist. Kungliga Musikaliska akademien.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Blåsmusiken är en konstform med stort musikaliskt värde och det är också en konstform under utveckling. Samtidigt är antalet professionella ensembler i landet få. Göteborg Wind Orchestra (GWO) är en av de högkvalitativa orkestrar som finns kvar och som medverkar till att driva utvecklingen framåt.

GWO har stor betydelse som en del i musikens infrastruktur nationellt och regionalt men i högsta grad också lokalt. Kungliga musikaliska akademien följer såväl GWO:s musikaliska utveckling som de osäkra förutsättningarna för verksamheten med neddragen lokal basfinansiering, oklarheter i förutsättningarna och utdragna kommunala beslutsprocesser. Akademien känner även väl till processerna kring ett nytt uppdrag för Försvarsmusiken som skulle kunna medverka till att ge GWO en långsiktigt stabil bas att stå på, men som kräver ett tydligt lokalt delansvar för verksamheten.

ANNONS

Omfattande verksamhet

Det torde vara en självklarhet för en stad som Göteborg att ha en professionell nivå inom alla konstformer, och blåsmusiken är därvidlag inget undantag. GWO ger årligen 50 – 60 konserter i Göteborg, och ger barn och ungdomar högklassiga levande musikupplevelser genom sina skolkonserter, samverkar med kulturskolorna, agerar som förebilder för ungdomar i musikutbildningar på olika nivåer, stärker det ideella musiklivet genom olika samarbeten samt samverkar och skapar arbetstillfällen för tonsättare, gästande dirigenter och solister.

GWO måste rimligen ses som en viktig del av Göteborgs kulturliv

Samarbetena med Brunnsbo musikklasser och Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet är två tydliga exempel på hur GWO som professionell ensemble har stor betydelse för återväxten av musiker i alla delar av kedjan från barn till ungdomar som är i början av en professionell karriär.

Utdragna beslutsprocesser oroar

Sist, men inte minst, ger GWO publiken konstnärligt högtstående upplevelser och impulser och man gör det med hög kvalitet, stor bredd och i en mängd olika musikstilar. GWO måste rimligen ses som en viktig del av Göteborgs kulturliv, men också som regional motor för samarbeten och partnerskap med andra aktörer – den samverkan som också skapar viktiga band och relationer över hela landet.

Akademien ser med stor oro på Göteborgs stads utdragna beslutsprocesser kring GWO. Behovet av tydliga beslut i Göteborgs stads kulturnämnd med ett innehåll som medverkar till att säkra framtiden för GWO är stort och besluten kan inte vänta ytterligare. Vi är många aktörer som följer processerna med förväntningar på att staden tar sin del av ansvaret. GWO är en viktig resurs för hela Sveriges kulturliv och musikutbildningar och i högsta grad en tillgång för Göteborg.

ANNONS

Fredrik Wetterqvist

ständig sekreterare, Kungliga Musikaliska akademien

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS