Västtrafik har beställt 60 vagnar av modellen M34, som på många sätt påminner om den senaste modellen M33. Den nya modellen är dock 45 meter lång, tolv meter längre än M33, och kan ta 319 passagerare i stället för 225.
Anledningen till att man behöver långa vagnar är att resandet ökar samtidigt som man inte får plats med fler avgångar.
– Vi kan inte sätta in fler spårvagnar utan de som kör måste ha större kapacitet. Så det enda sättet att ha kapacitet för det ökande resandet är att förlänga dem, säger Niklas Olsson, affärschef spårvagn på Västtrafik.
Planen är att de nya, långa vagnarna ska sättas in på linje 5 och 11.
– Vi ser att resandetrycket är stort på de linjerna, men det är inte bara det. Det beror också på att till exempel linje fem går som ensam linje mellan Örgryte och Korsvägen. Det finns ingen annan spårvagnstrafik där, säger Niklas Olsson.
På samma sätt trafikerar linje 11 Stigbergstorget-Godhemsgatan på egen hand.
Lista: Hållplatser som förlängs
De första långa vagnarna ska levereras i början av 2024. Om leveransplanerna håller kommer alla att finnas på plats i Göteborg 2027.
Extra långa spårvagnar kräver dock att man bygger om ett 80-tal spårvagnshållplatser, eftersom de är för korta. Hållplatserna längs linje 5 och 11 prioriteras och i nuläget arbetar man på Fjällgatan, medan Hagen, Hinsholmen och Långedrag redan är klara. Bland annat Käringberget, Sannaplan, SKF och Kviberg ska vara färdiga innan mars.
Längst ner i artikeln finns en lista på samtliga hållplatser som har förlängts eller ska förlängas.
Det är Göteborgs stad som äger spårvägssystemet och hållplatserna. Trafikkontoret ansvarar för själva ombyggnationen. I oktober förra året fattades det formella beslutet att förlänga hållplatserna och totalkostnaden bedömdes landa på 36 miljoner kronor, enligt handlingarna som låg till grund för beslutet.
Trafikkontoret meddelar dock att kostnaden har gått upp som en följd av pandemin och kriget i Ukraina. Exakt vad slutkostnaden kommer att landa på är dock oklart i nuläget.
LÄS MER:Spårvägsnätet måste byggas om – kan inte trafikeras av långa spårvagnar
LÄS MER:Spårvagnshållplatser för korta – byggs om för 36 miljoner
LÄS MER:Tillfälliga skyltar på spårvagnarna på gång
Spårvagnshållplatser som förlängs
Alla spårvagnslinjer är inte med eftersom hållplatserna även trafikeras av en annan linje. Vissa hållplatser, som Wavrinskys plats, återkommer två gånger eftersom det rör sig om två olika hållplatser på samma plats.
Linje 1
Hållplatser
Härlanda
Stockholmsgatan
Ullevi norra
Järntorget
Linnéplatsen
Botaniska
Axel Dahlströms torg
Lantmilsgatan
Nymilsgatan
Musikvägen
Positivgaan
Frölunda torg
Linje 2
Mölndals innerstad
Mölndals sjukhus
Lackarebäck
Krokslätts torg
Lana
Varbergsgatan
Elisedal
Liseberg södra
Ullevi södra
Vasa viktoriagatan
Handelshögskolan
Brunnsgatan
Seminariegatan
Olivedalsgatan
Linje 3
Vasaplatsen
Kaptensgatan
Ostindiegatan
Godhemsgatan
Klintens väg
Högsbogatan
Bokekullsgatan
Linje 4
Gamlestads torg
Hjällbo
Storås
Angereds centrum
Linje 5
Östra sjukhuset
Tingvallsvägen
Kaggeledstorget
Munkebäckstorget
Virginsgatan
Solrosgatan
Welandersgatan
Töpelsgatan
Bögatan
Ekmanska
Frihamnen
Wieselgrensplatsen
Eketrägatan
Friskväderstorget
Väderilsgatan
Temperaturgatan
Varmfrontsgatan
Linje 6
Aprilgatan
Ejdergatan
Chalmers
Wavrinskys plats
Medicinaregatan
"Sahlgrenska huvud-
entré läge A"
Linje 10
Doktor Sydows gatan
Doktor Fries torg
Wavrinskys plats
Wieselgrensplatsen
Väderilsgatan
Linje 11
Hagen
Hinsholmen
Långedrag
Fjällgatan
Godhemsgatan
Nya varvsallén
Nymånegatan
Januarigatan
Kviberg
SKF
Tranered
Käringberget
Sannaplan
Gamlestads torg
Grönsakstorget
Stenpiren
Saltholmen
Komettorget
Källa: Trafikkontoret, Göteborgs kommun