William byggde om klassisk Citroën till elbil

Som sextonåring köpte William Bäckander en nästan 40 år gammal Citroën 2CV. Lagom till artonårsdagen hade han konverterat den till el hemma i garaget. Priset: ungefär som en begagnad elbil, samt 800 arbetstimmar.
– Jag gillar teknik. Att pilla på grejer, skruva och skapa saker. En bil kändes som ett bra projekt, säger William Bäckander.

ANNONS
|

Idén att konvertera en veteranbil fick han för flera år sedan, när hans pappa skaffade en elektrisk tjänstebil. Samtidigt hade han en äldre Citroën 2 CV i garaget.

– Vi hade en tanke om att kombinera dem, fast i en ny bil som kunde bli min artonårsbil. Så vi la ut en annons där vi sökte efter en äldre 2 CV utan motor, eller med rasad motor. Vi fick tag på en i Skåne, säger William Bäckander.

Bilen i Skåne var av årgång 1983 och hade stått på en åker i tolv år. Motorn var helt slut efter ett vinterrally. Pappa och son Bäckander körde hem den till Trollhättan på en trailer. Sedan började en två år lång renovering. Bilen var i dåligt skick – den var helt rostig undertill och behövde bland annat nya golv, trösklar, bagageutrumme och ramar runt rutorna. Och så var det ju det med motorn.

ANNONS

– Vi hade ingen klar plan, och vi hade ingen kunskap om hur man konverterar till el. Vi läste mycket på nätet. Jag startade forumet Elbilsbyggen Sverige på Facebook. Nu har den gruppen 1 500 medlemmar, säger William Bäckander.

Far och son lade mycket tid på att leta efter delar i Sverige och utomlands. En elmotor av sorten Hyper 9 inhandlades i Nederländerna.

– Nu finns det en del återförsäljare i Sverige, men då hittade vi ingen. Hyper 9 är ganska vanlig bland personer som konverterar veteranbilar. Äldre Nissan Leaf-motorer är också vanliga. De finns också de som använder motorer från BMW i3 och Teslamotorer, säger William Bäckander.

Citroën 2CV är en av de mest klassiska bilmodellerna någonsin. Bilen presenterades på den första bilmässan i Paris 1948 och namnet 2CV läses på franska ut ”Deux cheveaux vapeur” och syftar till de två hästkrafter bilen hade. Hästkrafterna är dock inte samma standardenheten som den som används idag, utan en fransk enhet som användes för att mäta dragkraften hos en häst. I själva verket hade den första 2CV-modellen omkring nio hästkrafter.
Citroën 2CV är en av de mest klassiska bilmodellerna någonsin. Bilen presenterades på den första bilmässan i Paris 1948 och namnet 2CV läses på franska ut ”Deux cheveaux vapeur” och syftar till de två hästkrafter bilen hade. Hästkrafterna är dock inte samma standardenheten som den som används idag, utan en fransk enhet som användes för att mäta dragkraften hos en häst. I själva verket hade den första 2CV-modellen omkring nio hästkrafter.

Batteriet är på 17 KwH och köptes nytt. En optimal dag är räckvidden 30 mil. Laddtiden är 4,5 timmar från 0 procent till 100.

– Men det är sällan jag laddar från 0 till 100. Detta är min bruksbil, jag använder den varje dag, säger William Bäckander.

Vad var det svåraste med hela konverteringen?

– Det var att förstå och tillämpa alla regler kring att få bilen besiktigad och registrerad. Ett tips till andra är att bilar som är tillverkade innan 1993 ska gå att få godkända genom en vanlig registreringsbesiktning där man går under ”utbytt motor”. Alla stationer och besiktningsmän håller inte med om det, men för mig funkade det. För nyare bilar får man gå genom SFRO, Sveriges fordonsbyggares riksorganisation.

ANNONS

Lagom till artonårsdagen förra året var bilen klar. Uppkörningen avklarades ett par dagar senare, och dagen efter det var bilen besiktigad och redo att köras. William Bäckander har fortfarande inte riktigt vant sig vid alla blickar han får på vägarna.

– Alla kollar och många vill prata, man får inte vara blyg när man kör en sån här bil. Att starta bilen på en parkering är roligt – alla förväntar sig ett högt motorljud, och så är bilen bara tyst. Jag har också märkt att folk i andra bilar blir irriterade när jag backar upp till en offentlig laddplats, för de tror att jag parkerar fel. Sedan ser de att jag pluggar in och börjar ladda. Då blir de förvånade!

William och hans pappa la ungefär 800 timmar på att bygga om Citroënen.
William och hans pappa la ungefär 800 timmar på att bygga om Citroënen. Bild: LISA THANNER

Satt in ljud och nya lampor

Totalt har bygget tagit ungefär 800 arbetstimmar för William Bäckander och hans pappa. I snitt blir det en dryg timme om dagen i två års tid, men timmarna har ofta lagts i större sjok på helgerna. I pengar menar han att det har kostat ungefär som en begagnad elbil i klass med en Nissan Leaf, som enligt William Bäckander ligger på 100-200 000.

– Alternativet var just att köpa en begagnad elbil, men i pengar hade det inte blivit billigare. Att köpa en äldre bil med förbränningsmotor och renovera den motorn hade också kostat mycket. Nu slipper jag köpa drivmedel, jag kommer 30 mil på 17 kronor. Det är definitivt överkomligt.

ANNONS

Har du passat på att modernisera bilen på något mer sätt?

– Jag har satt in lite ljud i bilen och skaffat en app som jag kan styra många funktioner med: se position, ställa in laddhastighet, låsa upp bilen, slå på och av laddningen. Och så har jag bytt originallyktorna mot LED som drar mindre ström och ser snyggare ut. I övrigt har jag inte gjort något med bilens utseende, jag vill att den ska se lite sliten ut.

Uppskattar när det är lite svårt

William Bäckander har följt marknaden för konvertering sedan han själv påbörjade sin. Det finns ett par firmor i Sverige som erbjuder konvertering av veteranbilar, samt ytterligare firmor i andra länder. För honom var det inget alternativ att lämna in bilen och få jobbet gjort.

– Jag tror att intresset för att få sin bil konverterad av ett proffs ökar. Det är tilltalande med en nyckelfärdig produkt. Men jag tycker att problemlösningen är rolig, det hade varit tråkigt om allt var aslätt. Om det bara var att svänga ihop något hade väl alla gjort det.

LÄS MER:Han lever utanför elnätet – producerar sin egen el

LÄS MER:Så preppar du inför ett strömavbrott

LÄS MER:Christina skapade kryptovaluta – för att sälja musik

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS