Priserna i kollektivtrafiken har enligt Statistiska Centralbyrån de senaste 20 åren ökat mer än dubbelt så mycket som priset på bensin, skriver debattörerna.
Priserna i kollektivtrafiken har enligt Statistiska Centralbyrån de senaste 20 åren ökat mer än dubbelt så mycket som priset på bensin, skriver debattörerna. Bild: Adam Ihse/TT

Sänk biljettpriserna – så kan fler välja bort bilen

Det är alldeles för dyrt att resa med kollektivtrafiken idag. I Västra Götaland är detta ett direkt resultat av det borgerliga styret i region- och kommunfullmäktige som i rask takt höjt priserna. Det bästa sättet att trygga en billig kollektivtrafik är att rösta på Vänsterpartiet, skriver kommunalråd Grith Fjeldmose (V) och ersättande regionråd Louise Jeppsson (V).

ANNONS

Priserna i kollektivtrafiken har enligt Statistiska Centralbyrån de senaste 20 åren ökat mer än dubbelt så mycket som priset på bensin. Vare sig man köper enkelbiljetter eller månadskort har priserna nästan fördubblats. Sedan år 2000 har månadskorten i Göteborg ökat från 475 kronor till 815 kronor. Vänsterpartiet har tre förslag som drastiskt skulle sänka priserna och ta oss ett stort steg närmare visionen om en billig och tillgänglig kollektivtrafik.

Kollektivtrafik är en samhällsservice som måste vara tillgänglig för alla. De borgerliga styr i nästan alla regioner i hela landet och regionerna bestämmer över kollektivtrafiken, därmed är de ansvariga för de höga biljettpriserna. De ständiga biljettprishöjningarna gör det dyrt att åka kollektivt, vilket slår hårdast mot de med lägst inkomster.

ANNONS

Priserna måste inte vara så höga som idag, det är en politisk prioritering. Vänsterpartiet föreslår mer pengar till kollektivtrafiken på alla politiska nivåer, för att stoppa de kraftiga höjningarna av biljettpriserna. Vi vill att fler ska kunna välja bort bilen och åka kollektivt. Med sänkta biljettpriser kan vi komma en bit på vägen att uppnå våra klimat- och miljömål genom att fler kan resa kollektivt. Vi vill att kollektivtrafiken ska vara en naturlig del av invånarnas vardag — då måste den vara tillgänglig oavsett inkomst.

I Västra Götaland har vi föreslagit frysta eller sänkta biljettpriser under många år. Vi röstas alltid ned. I budgeten för 2023 har vi som enda parti i regionen en satsning på sänkta priser i hela regionen. Det hade sparat en resenär med Regionen Runt kort 1 122 kronor om året, medan den som reser till exempel inom zon A, där Göteborg ingår, skulle fått 489 kronor lägre kostnad per år. I Göteborg går vi till val på att staden ska stå för halva kostnaden av månadskortet, en ytterligare årlig sänkning med nästan 5000 kronor om året. I riksdagen föreslår Vänsterpartiet 2,5 miljarder extra till finansiering av kollektivtrafik i hela landet, som fördelat på regionerna skulle gett Västtrafik 425 miljoner till mer trafik eller lägre biljettpriser.

ANNONS

På sikt är vår vision en helt avgiftsfri kollektivtrafik, där biljetten spelat ut sin roll. Detta är skarpa och finansierade förslag som på kort tid tar oss mycket närmare det målet. Avgiftsfri kollektivtrafik är ingen utopi, i Luxemburg införde man nolltaxa för tåg, spårvagn och buss redan 2020.

9 av 10 göteborgare vill ha en billigare kollektivtrafik visar den senaste SOM-undersökningen. Det finns med andra ord ett brett missnöje med dagens höga biljettpriser. Vänsterpartiet är det parti som lyssnar och vill göra något åt det. Det är hög tid att sänka priserna i kollektivtrafiken, vi vågar gå före!

Grith Fjeldmose (V), kommunalråd

Louise Jeppsson (V), ersättande regionråd, ledamot i Västtrafik AB:s styrelse

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS