Årets Guldpalmstävling är redan en seger för svensk film

Tre svenska regissörer fajtas om en Guldpalm på årets filmfestival i Cannes. Det är historiskt. GP:s filmredaktör Maria Domellöf-Wik kommenterar skrällen, som tyder på att svensk film mår bättre än på länge.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

När programmet för årets filmfestival i Cannes tillkännagavs på skärtorsdagen, i direktsändning från en biograf på paradgatan Champs-Elysées i Paris, blev det en skräll. I alla fall för svensk film. Tre av arton regissörer i Guldpalmstävlingen är svenska – vilket är historiskt.

Visst har det hänt tidigare att två svenska filmer funnits med i festivalens huvudtävlan – men det är ytterst ovanligt. Under de senaste 35 åren har det bara hänt en enda gång. Det var år 2000 då Roy Andersson tävlade med ”Sånger från andra våningen” och Liv Ullmann med ”Trolösa”. Totalt tre svenska regissörer i samma tävling är helt unikt.

ANNONS

Årets besked från festivalens ärrade konstnärlige ledare Thierry Frémaux är att betrakta som ett kvitto på bredden och kvaliteten bland landets filmskapare. Det visar att vi har filmarbetare av toppklass i Europa och världen och att Sverige som filmland besitter förmågan att producera mer än bara enstaka framgångsrika talanger med förnamn som Ruben och Roy.

Ruben Östlund tävlar visserligen igen, efter segern 2017 för ”The Square”. Nu har juryn valt ut hans svarta satir om klass ”Triangle of sadness” – som lär innehålla filmhistoriens mest utdragna spyscen. I alla fall om vi ska tro regissören själv. Gästerna tumlar runt och kräks upp ostron och champagne. Detta sedan kändisarna och miljardärerna ombord på lyxkryssaren ätit av kaptenens sjurättersmiddag i tilltagande storm. Sedan sjunker skeppet, passagerarna flyter i land på en ö och filmens andra del tar fart: där hierarkierna ställs på ände.

Att bara tre av huvudtävlingens arton regissörer är kvinnor rimmar illa med ambitionen om att ha ett mer jämställt program.

Ali Abassi tävlar i Cannes med en ny mörk thriller ”Holy Spider” – där en journalist är en seriemördare hack i häl i den heliga staden Mashhad.

Redan 2018 rönte Abassi stor uppmärksamhet för ”Gräns”, som också blev Sveriges Oscarsbidrag. I filmen, inspirerad av en skräcknovell av John Ajvide Lindqvist, syns Eva Melander som tullinspektören Tina vars luktsinne inte är av denna världen. Den mörka politiska sagan bär spår av nordisk mytologi, och handlar ytterst om viljan – eller oviljan – att se bortom ”oss” och ”dem”. Att det var en minst sagt lovande debut befästes av att han vann sidoserien Un certain regard i Cannes. Fyra år senare har han nu alltså avancerat till huvudtävlan – och slåss om ett av filmvärldens mest prestigefyllda pris.

ANNONS

En av konkurrenterna är svenske Tarik Saleh med kritikerrosade filmer som ”The Nile Hilton incident" bakom sig. Nu tävlar han med ”Boy from heaven”, som utspelar sig i universitetsmiljö i Kairo. Liksom i förra filmen, som gjorde succé på Guldbaggegalan 2018, syns också Fares Fares i huvudrollen.

Cannes filmfestival, som fyller 75 år, firar med sitt första fullskaliga program sedan coronapandemin. Och konkurrensen om Guldpalmen lär blir hård för de tre svenskarna, med mästerliga rivaler som bröderna Dardenne, David Cronenberg, Claire Denis, Hirokazu Kore-eda, Park Chan-Wook, Cristian Mungiu och Kelly Reichardt.

Alla goda ting är inte heller tre. Att bara tre av huvudtävlingens arton regissörer är kvinnor rimmar illa med ambitionen om att ha ett mer jämställt program. En idé som jag vill påminna om lanserades på just Cannes filmfestival 2017 under parollen FiftyFifty by 2020.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS