Rysslands president Vladimir Putin pressas nu allt hårdare av EU.
Rysslands president Vladimir Putin pressas nu allt hårdare av EU. Bild: Alexander Zemlianichenko

Volvo Cars stoppar export till Ryssland – färja fick vända

Volvo Cars har omdirigerat en färja med 400 bilar ämnad för den ryska marknaden tillbaka till Göteborg med anledning av krigsläget. Det bekräftar företaget för GP. Samtidigt stänger SKF sin fabrik i Ukraina och AB Volvo i Ryssland har fått komponentstopp. Så har invasionen av Ukraina påverkat ekonomin på krigets andra dag.

ANNONS
|

Medan de ryska invasionsstyrkorna tränger allt djupare in i Ukraina, blir reaktionen från omvärlden allt hårdare. USA och Storbritannien skruvar nu åt de ekonomiska tumskruvarna på Ryssland. Bland annat stoppas ryska banker från de båda ländernas banksystem, och statsägda företag och institutioner stängs av från den amerikanska marknaden.

Ryssar med kopplingar till den yppersta makteliten kommer också att åläggs restriktioner.

LÄS MER:Ryska miljardärer förlorade 370 miljarder på invasionen

LÄS MER:Börsras och rusande elpriser – så påverkas du av konflikten

EU planerar att frysa tillgångarna för Vladimir Putin och hans utrikesminister Sergei Lavrov, i det sanktionspaket som kommer att presenteras under fredagen, enligt tre personer med insyn i ärendet, skriver Financial Times.

EU:s utrikesministrar planerar att godkänna sanktionspaketet under eftermiddagen tillsammans med en rad åtgärder mot ryska banker och industrier, skriver tidningen.

ANNONS

Samtidigt påverkas göteborgska storbolag tydligt av krisen.

Volvo Cars stoppar bilar på väg till Ryssland

Källor till GP uppger att Volvo Cars har stoppat nyproducerade bilar som skulle säljas på den ryska marknaden, med anledning av Rysslands invasion av Ukraina.

När GP tar kontakt med det svenska bilföretaget och frågar om Volvo Cars har slutat att exportera till Ryssland svarar presstalespersonen Ben Foulds via mejl på fredagseftermiddagen: ”Som ett resultat av den uppkomna situationen kan vi bekräfta att en färja med bilar som var på väg till den ryska marknaden har blivit omdirigerad till Göteborg, där bilarna kommer att användas för försäljning på annat håll.”

Volvo Cars presstalesperson anger två huvudskäl till beslutet att inte exportera bilarna: ”Det beror på en kombination av flera faktorer, bland annat den ökande risken i de drabbade områdena. Det finns också nya införda EU- och USA-sanktioner som vi kan komma att behöva följa. Vi utvärderar vad de här sanktionerna betyder för oss.”

Företaget bekräftar att det handlar om 400 bilar ombord på färjan.

Volvo Cars sålde drygt 9 300 bilar i Ryssland i fjol, vilket är 1,3 procent av bolagets globala försäljning. Det handlar om miljardbelopp i intäkter.

SKF stänger fabrik och Volvo påverkas i Ryssland

En annan göteborgsk verkstadsjätte, SKF, stängde i går sin fabrik i Lutsk i Ukraina samtidigt som man gav medarbetarna tillgång till skyddsrummet på anläggningen, skriver SKF:s presschef Theo Kjellberg i ett mejl.

ANNONS

GP rapporterade om AB Volvos ryska lastbilsfabrik i Kaluga i går, där AB Volvo har totalt 1 300 anställda i Ryssland.

– Vi gör just nu analysen kring hela den här fruktansvärda tragedin som utspelar sig nu i regionen. Vårt primära fokus är människor och kollegor, men naturligtvis så tittar vi på vilka affärsbeslut som måste fattas. Under dagen kommer EU:s sanktioner att förtydligas och då får man se vilken påverkan det kommer att få, och vilka beslut man kommer att fatta utifrån det, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

Ryssland står för tre procent av AB Volvos totala marknad.

Under fredagen stod det klart att underleverantören Nordiq Group i Habo, omedelbart stoppar leveranserna av plåtkomponenter till Volvos ryska fabrik.

– Det är en fruktansvärd situation och ingen är oberörd. Vi kände att vi måste agera snabbt och visa att vi inte accepterar det som Ryssland gör. Jag tror och hoppas att fler följer efter, säger vd Stefan Ottosson till DI.

– Vi har ett 100-tal olika artiklar som vi levererar, men nu har vi stoppat allt. Det lär leda till att lastbilsproduktionen också får stoppa inom kort när det inte kommer in delar.

Enligt DI handlar det om dagliga leveranser till den ryska Volvofabriken från underleverantören som nu stoppas.

ANNONS

Wall Street slutade på plus

De europeiska börserna, som föll på torsdagen, öppnade uppåt på fredagen. Stockholmsbörsen breda index öppnade plus 1,1 procent upp i inledande handeln på fredagsmorgonen, och Stockholmsbörsen låg vid börsdagens slut på drygt 2,7 procent.

Samtidigt återhämtade sig Moskvabörsen på fredagen efter torsdagen branta fall med som mest 50 procent.

– Börserna pekar uppåt, men jag tror inte att man ska titta på börsen som någon typ av värdemätare på läget. Det har varit ganska kraftiga fall, och sedan kommer det vissa dagar med rekyler uppåt. När jag pratar med dem som sitter och handlar aktier hos oss får jag bilden av att det är ett väldigt oklart läge var detta ska ta vägen, säger Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB.

Vad han ser framåt är nedåtrisker i den ekonomiska tillväxten, där det största hotet är att Ryssland stryper energitillförseln till Europa.

– Vi har öppnat ett nytt kapitel för det säkerhetspolitiska läget i Europa. Nu måste vi räkna med att Ryssland kan bete sig på det här sättet. Vi har kastats tillbaka flera decennier vad det gäller trygghet och säkerhet, säger Robert Bergqvist.

Det kalla kriget tog slut i slutet på 80-talet. Nu står vi inför en ny slags ekonomisk terrorbalans, där sanktioner ställs mot energitillförsel till Europa, vilket i sin tur kan påverka investeringar och konsumtion.

ANNONS

– Vi kan fortsätta att växa men riskera att gå miste om att växa ännu mer om vi inte haft det nya säkerhetspolitiska läget, konstaterar Robert Bergqvist.

Tal om att klippa ekonomiska banden till Ryssland

Både EU och USA har aviserat om hårda sanktioner mot Ryssland. Men för världskonjunkturen kommer sanktionerna inte att spela så stor roll, tror Robert Bergqvist.

– Det kommer att nöta ner den ryska ekonomin, som kommer att utvecklas sämre. Men den ryska ekonomin utgör bara 1,7 procent av världsekonomin. Då spelar det ganska liten roll, säger han.

– Men Ryssland är ändå en spelare man måste beakta för att de har energiproduktionen och står för energiutbudet till Europa. Och så sitter de på militär makt. Rysslands ekonomi är liten, men deras roll i världen är större.

Oljepriset pressar bilisterna

Under torsdagen steg oljepriset kraftigt, men sjönk efter att Joe Biden i sitt tal sade att sanktionerna är "särskilt utformade för att energibetalningar ska tillåtas".

Energipriserna fortsatte att skena under fredagen. Bensinen var uppe över 20 kronor och dieseln var på väg mot 23. 60 öre och 70 öre för dieseln.

Oljepriset, som steg med 7-8 dollar fatet till uppemot 104 dollar för Nordsjöoljan på torsdagen, vände ner något på fredagen.

För andra dagen i rad steg också elpriset. Flera faktorer, mindre vind och en tillfälligt avstängd kärnkraftsreaktor, spelar in men att gaspriset nu drar iväg i spåren av kriget i Ukraina har betydelse.

ANNONS

På lördagen kostar en kWh i sydligaste Sverige (elområde 4) 137 öre, vilket kan jämföras med 92 öre på fredagen och 67 öre i torsdags, enligt prissättningen på elbörsen Nordpool. Ovanpå det kommer skatter och elnätsavgift, skriver TT.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS