Varför dröjde det fyra år innan männen vågade säga metoo?

Avslöjandet att den uppburna regissören Staffan Hildebrand utsatte minderåriga pojkar för sexuella övergrepp och vittnesmål om hockeyns grova invigningsritualer har öppnat en dammlucka av tillbakahållna berättelser. Victoria Greve hör männen börja säga ”jag också”.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Det har blivit en egen genre. Böckerna och tv-serierna om kulturprofilen Jean-Claude Arnault, källarscenen Forum och övergreppen mot unga kvinnor som fortgick i skuggan av den uppburna Svenska Akademien. Först kom ”Klubben” av Matilda Voss Gustavsson. Reportageboken byggde vidare på hennes avslöjande i Dagens Nyheter och arton kvinnors vittnesmål om våldtäkter och övergrepp. Sen kom hustrun Katarina Frostensons litterära försvarstal i ”K”, ”F” och ”A”. Vännen Horace Engdahls fragment. Elise Karlsson undersökte finkulturens dragningskraft och maktmissbruk i romanen ”Smuts”.

Nu läggs en true crime-serie med internationellt anslag till samlingen. ”The prize of silence” på Viaplay varvar en lång rad kulturredaktörer, författare och ”experter” som återberättar skandalen ömsom på svenska, ömsom engelska. Några av kvinnorna som vittnade anonymt i Dagens Nyheter träder också fram med namn för första gången.

ANNONS

LÄS MER:Recension: ”The prize of silence” – Viaplay

Men trots att han är med i nästan varje ruta lyckas dokumentärmakarna aldrig förmedla dragningskraften hos Jean-Claude Arnault, den som gjorde att han fick den uppburna position han hade. Pengarna, vännerna, den högkulturella umgängeskretsen. Kärleken. För att förstå den får man läsa någon av de tidigare nämnda böckerna.

Men Ulrika Knutson är något intressant på spåren (Expressen 2/12) i sin recension. Hon frågade sig vilken betydelse det hade för själva avslöjandet att de drabbade kvinnorna själva är verbala, och på olika sätt arbetar med att uttrycka sig? Vem uppmuntrar offren att berätta när spelplanen är en annan; som en idrottsförening?

Fyra år efter att kvinnliga kulturskapare tog täten i vittnesmål och upprop om sexuella trakasserier har något som kan kallas männens och pojkarnas metoo just börjat, med upprinnelse just i ett omklädningsrum i en ishall.

Den före detta hockeymålvakten och expertkommentatorn gick Erik Granqvist ut och berättade i en podd om övergreppen hans lagkamrater utsatte honom för under hans ”inkilning”. Erik Granqvists inkorg fylldes snabbt med berättelser från män som varit med om samma saker. Även från unga killar som är aktiva i dag.

Under veckan har också en annan ”kulturprofil” avslöjats. Regissören Staffan Hildebrand, som ansågs ge röst åt en generation ungdomar på 1970- och 80-talet med filmer som ”G som i gemenskap”. Hildebrand omgavs sig med pojkar som kom från stökiga förhållanden som hängde hemma hos honom, sov över. I boken ”G som i gärningsman” av Deanne Rausch och Sören ”Sulo” Karlsson medger Hildebrand att han begått övergrepp mot minderåriga pojkar han lockat till sig med löften om filmroller och ett spännande liv. I Expressen berättar en av dem, som då var tretton, och i dag är en man i sextioårsåldern, om hur kan kände det som att han sålde sin själ för uppmärksamheten. Det är hjärtskärande läsning som har gett ringar på vattnet.

ANNONS

Författaren Daniel Sjölin berättar om samhällsbäraren som groomade honom. Skådespelaren Morgan Alling om teaterpappan.

De två fallen har fått andra män att gå ut och skriva ”jag också”. Men varför tog det så lång tid som fyra år innan det kom fram? Hade hockeykillarna inte lika självklart ett språk för det som hänt dem? Är berättelsen om män som förövare så stark att inte ens den egna självbilden tillåter de utsatta männen att se sig som offer?

LÄS MER:Regissören Staffan Hildebrand anklagas för sexuella övergrepp mot barn

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS