Det är inte så många dagar med is på körbanan i Göteborg, menar insändarskribenten.
Det är inte så många dagar med is på körbanan i Göteborg, menar insändarskribenten. Bild: Erik Johansen/TT

Behöver vi verkligen dubbdäck i Göteborg?

Alla dagar med ren asfalt är väggreppet sämre med dubbar än utan, skriver Kjell.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Bara halvvägs in i oktober och dagar med sol varvat med regn, hör jag allt fler knastrande dubbar mot den bara asfalten. Jag undrar varför. Redan nu dessutom. Ska de sitta på till slutet av april, så blir det cirka 180 dagar. Hur många av dessa dagar är det is på körbanan i Göteborg? Kanske en, två eller till och med fem dagar?

Bra grepp då, om de inte slitits ner redan. Men under alla de andra 175 dagarna med ren asfalt, är väggreppet sämre med dubbar än utan. Är det inte bättre att prioritera hur det förhåller sig under dessa dagarna?

ANNONS

Det blir en bättre säkerhet för alla och dessutom en avsevärd förbättring av miljön, då dubbar river upp giftiga partiklar ur vägbanan, som orsakar sjukdomar och för tidig död. Det finns utmärkta dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck som är minst lika bra i snö och väldigt mycket bättre på ren asfalt.

Kjell

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS