Spårvagnshållplatser för korta – byggs om för 36 miljoner

Västtrafik har köpt in 40 nya, extra långa spårvagnar. Men flera hållplatser är alldeles för korta. Nu startar arbetet med att förlänga dem – ett jobb som bedöms kosta 36 miljoner kronor.

ANNONS

En ny, extra lång spårvagnsmodell är på väg till Göteborg. Sedan en tid tillbaka har Västtrafik och trafikkontoret därför tittat på hur man kan bygga om spårvagnshållplatserna. Många är nämligen alldeles för korta för att ta emot de nya, långa ekipagen.

Det är Göteborgs stad som äger spårvägssystemet och hållplatserna och trafikkontoret ansvarar för själva ombyggnationen. På torsdagen fattade trafiknämndens arbetsutskott det formella beslutet att sätta igång med arbetet.

– Det är ett bra sätt att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Vi vet att vi har trängsel på vissa linjer och större, längre spårvagnar kan hysa fler resenärer, säger Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i arbetsutskottet.

ANNONS

LÄS MER:45 meter långa spårvagnar snart på Göteborgs gator

LÄS MER:Spårvägsnätet måste byggas om – kan inte trafikeras av långa spårvagnar

Totalkostnaden bedöms landa på 36 miljoner kronor, enligt handlingarna som ligger som grund för beslutet.

– Det är en stor kostnad, men i relation till andra investeringar är den inte enorm, säger Pleijel.

Långa spårvagnar mot trängsel

De senaste åren har antalet resor med Västtrafik ökat stadigt. 2016 genomfördes 303 miljoner resor – 2019 var det 355 miljoner och trängseln på spårvagnarna har blivit en allt mer brännande fråga.

Under våren 2020 störtdök dock resandet som en konsekvens av pandemin. Under hela året gjordes ungefär hälften så många resor som året innan.

Nu hittar fler tillbaka till kollektivtrafiken i takt med att pandemin mattas av i Sverige.

LÄS MER:Resandet ombord bussar och spårvagnar ökar igen

Det var i september som Västtrafik beslutade att beställa 40 vagnar av den nya modellen som är 45 meter lång, tolv meter längre än den senaste modellen, och som tar 319 passagerare istället för 225.

De nya, långa vagnarna ska sättas in på linje 5 och 11, som har pekats ut som linjer där trängsel ofta uppstår i rusningstid.

26 hållplatser ska byggas om, bland annat Sandarna, Sannaplan, Tranered Käringberget och Kviberg. Merparten av arbetet ska utföras under 2022 och 2023 – enligt Västtrafik är målsättningen att linje 5 och 11 ska trafikeras av de långa spårvagnarna under 2024.

ANNONS

LÄS MER:45 meter långa spårvagnar snart på Göteborgs gator

LÄS MER: Fria ord: Varför ska vi ha långa spårvagnar igen?

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS