Alliansen vill satsa på testarena för cykling

Under pandemin ökade andelen cykelresor i Göteborg. Nu vill alliansen testa nya grepp för att den inte ska sjunka tillbaka igen. En satsning är ett ”pilotområde för cykel och gång” som kan växa om det faller väl ut.

ANNONS
|

Cyklingen i Göteborg vill inte ta fart, trots ett otal satsningar genom åren. Och många cyklister är missnöjda över infrastrukturen. Det är cykelbanor som slutar i tomma intet och farliga korsningar.

Emmyly Bönfors (C), kommunalråd med ansvar för miljö- och klimatfrågor, säger att det är viktigt att få fler göteborgare att cykla – bland annat för att minska luftföroreningarna, som gör att omkring 200 personer dör i förtid varje år.

LÄS MER:Så ska trafiken säkras när Frölundaområdet växer

Ökning under pandemin

Under pandemin ökade cyklingens andel av resandet i staden från sju till nio procent.

– Nu är frågan: kommer den sjunka nu när restriktionerna lättat? säger Emmyly Bönfors.

För att stimulera ett ökat cyklande har den styrande alliansen lagt flera uppdrag i sitt budgetförslag som presenterades under fredagen. En del handlar om att titta på möjligheten för staden att utöka leasing av cyklar.

ANNONS

Ett annat – och större – initiativ handlar om införa en större testarena för cykel och gångtrafik. Trafikkontoret ska få välja ut ett område där de kan testa olika möjligheter att öka cyklingen.

– Tanken är att man tar befintlig infrastruktur och målar om banor, skyltar om, sänker hastigheten där det är motiverat och tar stadsrummet i anspråk – möblering och sådant – för att öka flödet av gång och cykel, säger Emmyly Bönfors.

LÄS MER:Minskat cyklande – tvärtemot målsättningen

Oklart var det hamnar

Var i staden pilotprojektet ska vara är inte bestämt.

– Vi vill att trafikkontoret ska peka ut var det kan lämpa sig och så gör vi det till ett område, där man testar och utvärderar. Om det är så att man uppnår bra resultat är min tanke att man kan utöka det i större delar av staden.

Cykelområdet är inte tänkt att vara bilfritt – utan gående och olika trafikslag ska få samsas om utrymmet. Skillnaden mot i dag blir snarare att bilarna får maka lite på sig.

Det har talats om cykelsatsningar i många år, varför lyckas de aldrig?

– Det finns nog många orsaker till det. Bland annat att vi bygger mycket i staden, ibland har det inte funnits konsulter som kan projektera en cykelbana.

ANNONS

Ett annat skäl är att underhållet varit för dåligt.

– Vi vill också att trafikkontoret ska kartlägga hur stråken ser ut i dag, och var det finns brister. Jag tror att uppföljningen och styrningen varit en brist om man ser tillbaka.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS