Ostindiefararens expedition förlängs – fler stopp i norra Europa

I somras kastade Ostindiefararen Götheborgs besättning loss och seglade mot Stockholm. Expeditionen var den första på sex år, och nu står det klart att nästa långa Asienresa blir betydligt längre än vad man tidigare planerat.

ANNONS
|

Efter en kortare sejour i Stockholm återvände det klassiska skeppet till Göteborg i mitten av september. Resan till huvudstaden var bara en uppvärmning inför vad som komma skall – 2022 bär det av på en lång expedition med Shanghai som slutdestination.

Avfärden har varit planerad till april 2022, och tanken var att Götheborg sedan skulle anlända till Shanghai i oktober samma år. Nu meddelar man att rutten både förlängs och förändras. Den planerade avfärden skjuts fram en månad, till maj 2022, och landstigningen i Shanghai ska istället ske i september 2023 – nästan ett år senare än planerat.

– Vi gör det här utifrån de positiva signaler och den uppmärksamhet vi fick från publik, näringsliv och offentlig sektor nu i somras när vi var ute och seglade till Stockholm. Det gav oss anledning att tänka att vi kanske ska förlänga expeditionen och göra fler hamnstopp i Europa, säger vd Peter Alexandersson.

ANNONS

LÄS MER:Ostindiefararen Götheborg kommer till Göteborg – igen

LÄS MER:Nu har Götheborg intagit Stockholm

Delas upp i två etapper

Den nya rutten innebär bland annat fler stopp i olika huvudstäder runt Östersjön. I nuläget planerar man för att kunna besöka Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn – och kanske Oslo.

– Exakt vilka stopp det blir beror lite på hur vi får ihop det. Vi är inte helt färdiga med planeringen ännu, men det är tankarna som vi umgås med just nu, säger Peter Alexandersson.

Planen är att rutten nu ska delas upp i två etapper. Under 2022 kommer skeppet stanna i Medelhavet, för att under tidig vår 2023 haka på den ursprungliga resvägen och segla mot Asien.

LÄS MER:Ostindiefararen såld – klart med ny Kinaresa

Övervintrar i Medelhavet

– Det känns jättebra, nu får vi anledning att segla mer och göra lite nya saker. Vi har till exempel tidigare aldrig varit i Medelhavet under en längre period och inte heller övervintrat där. Det är en ny utmaning, men en rolig sådan, säger Peter Alexandersson.

Förlängningen av expeditionen innebär också att man kan ta höjd för eventuella pandemieffekter under resans gång, berättar han.

Tanken är att expeditionen till Asien ska stärka svensk-asiatiska handelsrelationer.

– Effekten blir att vi får möjlighet att ta ombord fler jungmän, och erbjuda fler människor segling. Vi får också mer tid att vara verksamma som plattform i det fokuset och det syftet vi har.

ANNONS

Fakta: Detta är Ostindiefararen Götheborg

Fartyget är en kopia av den ostindiefarare som förliste vid Hunnebådan i hamninloppet år 1745, efter att ha gått på grund. Nästan 250 år efter skeppsbrottet inledde man en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet, och 2003 sjösattes replikan Götheborg.

Mellan 2005 och 2007 seglade skeppet sedan den historiska rutten till Asien och tillbaka. Ytterligare expeditioner har skett sedan dess, och den senaste fullföljda expeditionen skedde 2015.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS