Jocke och Jonna Lundell är störst på sociala medier. Arkivbild.
Jocke och Jonna Lundell är störst på sociala medier. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Lundell och SD mäktigast i sociala medier

Influerarparet Jonna och Jocke Lundell är återigen störst på sociala medier och Sverigedemokraterna är det dominerande partiet. Detta enligt Maktbarometern 2021.

ANNONS

Paret Lundell har bytt plats med förra årets vinnare, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) som i år blir trea. Influeraren och författaren Therése Lindgren ligger kvar på andraplatsen.

– Jag lyssnar ofta på våra följare vilket nog gör att de känner att de påverkar våra val på riktigt. Vi har också gjort en massa nya saker på Youtubekanalen under året, vilket satte fart på kanalen, skriver Jocke Lundell i ett textmeddelande till TT.

Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten kommenterar resultatet:

– Den här trion har verkligen skapat en sorts elit på sociala medier och det har varit så de senaste åren. Sociala medier bygger väldigt mycket på att skapa relationer och de här har varit väldigt duktiga på detta, säger Emanuel Karlsten.

ANNONS

Lamotte klättrar

Klättrare är journalisten Joakim Lamotte som hamnade på en fjärdeplats. Artisten Jacke Sjödin kom från ingenstans till plats 45. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar nådde plats 127.

Sverigedemokraterna är det dominerande partiet på sociala medier, tätt följda av Socialdemokraterna som har flera profilerade politiker på de digitala plattformarna.

Medieakademin har kartlagt aktiviteten på de sociala medierna Twitter, Facebook, Instagram och Youtube och utifrån rankningen på dessa medier har listan Maktbarometern skapats, vilken visar vilka som totalt har mest inflytande. Den fokuserar inte på trafiken till hemsidor och tv-kanaler, som också kan påverka.

Skapa propagandamaskiner

– Startpositionerna på sociala medier är väldigt tydliga inför valet, men det är en mycket begränsad del av väljarkåren, två-tre procent, lite högre på Facebook cirka tio procent, som följer valrörelsen via sociala medier och gillar inlägg, säger Emanuel Karlsten.

– Men det är inte hela bilden heller eftersom partierna vill nå så kallade pratare, personer som sprider budskap vidare, därför kan sociala medier vara ganska viktiga. Partier kan skapa propagandamaskiner och sätta agendan.

Fakta: Maktbarometern 2021

Maktbarometern (förändring sedan listan 2020)

1. Jonna och Jocke Lundell. (+2)

2. Therése Lindgren (+-0)

3. JLC (-2)

4. Joakim Lamotte (+10)

5. Sverigedemokraterna (+4)

6. Situationer (+-0)

7. Newsner (+5)

8. Mauri Hermundsson (+10)

9. IJustWantToBeCool2 (-1)

10. Viral king (-5)

Mäktigast på Twitter

1. Hanif Bali (+2)

2. Carl Bildt (+-0)

3. Greta Thunberg (-2)

4. Ivar Arpi (+1)

5. Jonas Sjöstedt (-1)

Mäktigast på Instagram

1. Joakim Lundell (+2)

2. Lucas Simonsson (-1)

3. Situationer (+1)

4. Therése Lindgren (-2)

5. Sveriges roligaste barn (+85)

Mäktigaste på Youtube

1. Therése Lindgren (+-0)

2. Jonna och Jocke Lundell (+-0)

3. IJustWantToBeCool2 (+-0)

4. Uppdrag: Mat (+3)

5. Pontus Rasmusson (+7)

Mäktigast på Facebook

1, Joakim Lamotte (+3)

2. Sverigedemokraterna (+3)

3. Fredags fräckisen (-1)

4. Newsner (+2)

5. Jimmie Åkesson (+26)

Källa: Medieakademin

Fakta: Medieakademin

Medieakademin är en ideell förening med målsättningen att "fördjupa mediedebatten och öka kvaliteten på samtal och analyser av samhälle, politik och kultur". Sedan fem år tillbaka tar föreningen fram en Maktbarometer som bygger på statistik över antalet följare, delningar, visningar och andra reaktioner på 50 000 svenska konton på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube, med fler än 10 000 följare vardera.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS