Mycket nöjd. "Vi har arbetat väldigt hårt och jag är verkligen nöjd med mixen i det färdiga programmet" säger Göteborgsoperans konstnärlige ledare Stephen Langridge.
Mycket nöjd. "Vi har arbetat väldigt hårt och jag är verkligen nöjd med mixen i det färdiga programmet" säger Göteborgsoperans konstnärlige ledare Stephen Langridge. Bild: SÖREN HÅKANLIND

Göteborgsoperan storsatsar på Wagner

Från sci-fi-musikal till opera med libretto av Selma Lagerlöf. Göteborgsoperans nya spelår visar stor konstnärlig bredd. Men mest av allt handlar det om Wagner.

ANNONS
|

"Årets älskande par har invecklade, smärtsamma och brutalt passionerade upplevelser framför sig" skriver Stephen Langridge, Göteborgsoperans konstnärlige ledare i det färska programmet för nästa spelår.

Det är något operans regissör David Radok tar fasta på, när han i två enaktare berättar om kärlek: i Nyckeln till drömmarna av den tjeckiske kompositören Bohuslav Martinu och i Francis Poulencs verk Vox humana (Den mänskliga rösten) - där en kvinna desperat kämpar för att rädda ett förhållande. Huvudrollen spelas av den prisade sopranen Kerstin Avemo, som debuterade på Göteborgsoperan 2002 i Lulu och sedan dess uppmärksammats i uppsättningar som Orfeus och Eurydike (2014) och La Traviata (2017)

ANNONS

–Kan du tänka dig henne, en av Europas bästa sångare, i den rollen, det kommer att bli helt magiskt! säger Stephen Langridge när jag når honom på telefon på Landvetter flygplats.

Uruppförande av bortglömd svensk opera

En annan satsning han gärna lyfter fram är Fritiofs saga av Göteborgskompositören Elfrida Andrée. En länge bortglömd svensk opera från 1894 som operan nu uruppför, med libretto skrivet av Selma Lagerlöf.

Danskompaniet bjuder på flera nya internationella verk, inte minst av spanska koreografen Marina Mascarell och Israel-födde brittiske koreografen Hofesh Shechter. Andra höjdpunkter ur programmet är världspremiären av Disneys Ringaren av Notre Dame och Bob Carltons prisbelönta science fiction-musikal Return to the forbidden planet, inspirerad av Shakespeares Stormen.

–Jag hoppas att våra föreställningar ska korsbefrukta varandra. De som går och ser Ringaren av Notre Dame får gärna upptäcka något mer, kanske Vox humana, säger Stephen Langridge.

Annars storsatsar Göteborgsoperan fram till jubileumsåret 2021 helhjärtat på Wagner, närmare bestämt mastodontverket Nibelungens ring. Först ut är Rhenguldet, prologen som kommer att följas av ytterligare tre delar.

–Det är en lång resa som börjar nu. Jag ser fram emot att många göteborgare för första gången ska få stifta bekantskap med detta mäktiga epos, säger Stephen Langridge.

ANNONS

Wagners musik användes i propagandasyfte i Nazityskland. Hur tänker du kring det?

– Jag ursäktar inte Wagners antisemitism som är oacceptabel men vill skilja på verk och person. Om vi vägrar spela verket så har högerpopulistiska krafter vunnit. Vi vill ta tillbaka verket och utforska det för samtiden ur en konstnärlig och filosofisk synvinkel.

Fakta: Göteborgsoperan nya program

Gäller. säsongen 2018/2019

Opera: Madame Butterfly av Puccini (nypremiär 1 september 2018), Rhenguldet av Wagner, prologen till Nibelungens ring (premiär 17 november), Cavalleria rusticana & Pagliacci, operor av Pietro Mascagni och Ruggiero Leoncavallo (premiär 9 februari 2019), Nycken till drömmarna & Vox humana, operor av Bohuslav Martinu och Francis Poulenc (premiär 13 april 2019) samt Mozarts klassiker Figaros bröllop (nypremiär 16 maj 2019)

Dans: Dust to dust av Sidi Larbi Cherkaoui och Chrystal Pite (premiär 12 oktober 2018), Skid & Decadance Gothenburg av Damien Jalet och Ohad Naharin (Nypremiär 9 januari 2019), Life's a show av Marina Marscarell och Hofesh Shechter (världspremiär 15 mars 2019)

Musikal: Disneys Ringaren i Notre Dame (Sverigepremiär 22 september 2018), Mitt livs berättelse av Neil Bartram (premiär 26 oktober 2018) samt Return to the forbidden planet av Bob Carlton (premiär 15 mars 2019)

ANNONS