Olyckorna med a-traktorer har ökat. Det har också blivit enkelt att manipulera hastigheten på fordonen. På bilden visas beslagtagna a-traktorer i Kristianstad. Arkivbild.
Olyckorna med a-traktorer har ökat. Det har också blivit enkelt att manipulera hastigheten på fordonen. På bilden visas beslagtagna a-traktorer i Kristianstad. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Fler a-traktorolyckor – polisen har varnat

Tre flickor skadades allvarligt, varav en livshotande, i en trafikolycka med en a-traktor utanför Timrå. Polisen har länge varnat för att antalet skadade har ökat när a-traktorerna blivit fler och fler och det samtidigt blivit enklare att manipulera hastigheten.

ANNONS

A-traktorerna har kraftigt ökat på svenska vägar efter en regeländring förra sommaren. I maj i år var antalet uppe i över 36 000, vilket innebär en ökning med 27 procent.

Samtidigt visar olycksstatistiken att 147 personer skadades i olyckor med a-traktorer förra året, vilket kan jämföras med 96 personer under 2019 och 73 personer 2018.

En flicka vårdas med livshotande skador sedan en a-traktor krockade med ett träd norr om Timrå på lördagskvällen. Två andra flickor skadades allvarligt, och en fjärde lindrigt.

Enligt polisen finns misstankar om grovt rattfylleri.

Fordonet har också sannolikt gått i högre hastighet än tillåtet. Misstankar finns om att a-traktorn har modifierats.

ANNONS

"Vilda västern"

A-traktorerna, som tidigare kallades epa-traktorer, har en maxhastighet på 30 kilometer i timmen. Men Patrik Gunnarsson, bilinspektör hos Skånepolisen, sade till TT i maj att det har det blivit enklare och enklare att manipulera hastigheten. Han kallade utvecklingen för "vilda västern" och sade att han var orolig över olycksutvecklingen.

Sedan förra sommaren accepteras en elektronisk spärrning med bilens ordinarie databox, vilket Patrik Gunnarsson beskrev som "en totalkatastrof" till TT.

I en manipulerad a-traktor kan det räcka med en liten fjärrkontroll för att kunna växla mellan a-traktorläge och ett där motorn fungerar som i en vanlig bil. I a-traktorn är det heller inget bältestvång och vid ratten kan det sitta en 15-åring med mopedkörkort.

Även motorstarka

Polisen får signaler om att vissa verkstäder specialiserat sig på att bygga om bilar till a-traktorer och erbjuder fordon med möjlighet att ändra från 30-läget till normal bilhastighet, berättade trafikpolisen i Karlskrona för TT i maj.

Det finns även exempel på att mycket motorstarka bilar, som Porsche Cayenne, byggs om till a-traktor.

Polisen pekade på riskerna och att bara auktoriserade företag borde få installera utrustningen som begränsar hastigheten.

Dessutom efterlyste polisen förändringar av registreringsbesiktningen, eftersom den görs efter att utrustningen som begränsar hastigheten har placerats i en plomberad låda, där det kan finnas dold manipulationsutrustning.

ANNONS

Effekterna större än väntat

Effekterna av regeländringen förra sommaren blev större än vad Transportstyrelsen förutspått, uppgav kommunikationschef Mikael Andersson till TT i maj.

Bakgrunden till regeländringen var att man ville göra det möjligt att göra a-traktor av bilar som har automatisk växellåda, eftersom sådana har blivit mycket vanligare.

När det gäller kritiken från polisen pekade han på att hastighetsmanipulering inte bara förekommer bland a-traktorförare, utan även exempelvis mopedister som trimmar.

Andersson förtydligade samtidigt att den stora majoriteten som kör a-traktor är skötsamma och följer de regler som gäller, och att Transportstyrelsen har regelbunden dialog med polisen i frågan.

Fakta: Ursprung i lantbruket

Ursprungstanken med a-traktorernas föregångare, de så kallade epa-traktorerna, var att de skulle kunna fungera som arbetsfordon inom lantbruket.

När en bil byggs om till a-traktor ska den maximalt kunna uppnå en hastighet på 30 kilometer i timmen och det ska endast med stor svårighet gå att öka hastigheten.

Förra sommaren ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till a-traktorer. Efter det hade cirka 7 800 a-traktorer registreringsbesiktigats fram till i maj i år. Totalt fanns det då cirka 36 000.

Av dessa var 57 procent en ombyggd Volvo. På andraplatsen återfanns Nissan (12 procent), BMW (5 procent), Suzuki (5 procent).

Källa: Transportstyrelsen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS