Electrolux, tillverkare av vitvaror och hushållsapparater redovisar kvartalssiffror. Arkivbild.
Electrolux, tillverkare av vitvaror och hushållsapparater redovisar kvartalssiffror. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Leveransutmaningar fortsätter för Electrolux

Vitvarujätten Electrolux rasade på Stockholmsbörsen efter tisdagens kvartalsrapport. Bolaget flaggar för fortsatt komponentbrist och höjda priser.

ANNONS

– Vi har en hög efterfrågan på våra produkter. Vi har fokuserat på innovationer som ligger väl i tiden med tanke på de behov som man har i pandemin, säger vd:n Jonas Samuelson.

Man vill variera sin matlagning och ta hand om sitt hem. Där ligger Electrolux produkter i linje med konsumentens behov, säger Jonas Samuelson.

– Därför blir det lättare för oss att få igenom de prishöjningar som vi behöver för att kompensera för de högre kostnaderna.

Fortsatt komponentbrist

Det är inte första gången vitvarujätten Electrolux genomför höjningar på sina slutpriser på grund av ökade produktionskostnader. En gynnsam global efterfrågan har under flera år gjort det svårare för produktionen att hålla jämna steg.

ANNONS

Sedan slutet av förra året har komponentbristen ökat och lett till störningar, inte minst för vitvaruföretagen där efterfrågan ökat kraftigt. Jämfört med andra kvartalet 2019, innan pandemin slog till, har Electrolux en tillväxt på 16 procent, uppger Jonas Samuelson.

Men även om bolaget har genomfört prishöjningar tidigare säger han att kraftigt stigande kostnader på nya områden gör situationen annorlunda.

– Sjötransportkostnader har ju till exempel mångdubblats och det brukar vi inte se. Vi har den här typen av faktorer där vi ser en väldigt explosiv kostnadsökning. Det är ovanligt, säger Jonas Samuelson.

Buffertarna i Electrolux produktionssystem blir lägre och möjligheterna att möta förändringar i efterfrågan på en viss produkt blir därmed svårare.

Behövs annorlunda komponenter som inte finns i lager blir möjligheten att snabbt ändra produktionen sämre. Och komponentbristen spår Jonas Samuelson kommer att fortsätta in i tredje kvartalet.

– Det är det vi pratar om när vi pratar om en “mismatch” mellan efterfrågan och produktion. Då är konsekvensen att vår flexibilitet blir lägre. Det leder till högre kostnader och även att vi får brister på vissa produkter och längre leveranstider. Det är inte en situation vi gillar men vi måste komma ihåg att det är i relation till en efterfrågan som är på toppnivåer, säger han.

ANNONS

Kraftigt kursfall vid öppning

Bolaget redovisade en vinst före skatt på 1 865 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med en förlust på 251 miljoner kronor motsvarande period 2020.

Det är ett sämre resultat än väntat, där analytiker enligt Refinitiv räknade med en vinst före skatt på 2 205 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick till 30 303 miljoner kronor, jämfört med 23 476 miljoner kronor ett år tidigare.

På måndagskvällen meddelade Electrolux att utdelningspolicyn ändras från ett mål om att dela ut 30 procent av vinsten till att bolaget nu kommer att dela ut 50 procent av vinsten. Ändå föll Electrolux-aktien med närmare 8 procent i öppningshandeln på Stockholmsbörsen. Vid stängning hade aktien backat 6,4 procent.

Analytiker härleder kursfallet till Electrolux kommentarer angående leveransproblem, skriver Dagens industri.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS