Kändisar kavlar upp ärmarna för vaccinkampanj

Tusse, Camilla Läckberg och prinsessan Christina ska nu locka svenska folket att vaccinera sig mot covid-19. På måndag drar jättekampanjen ”Kavla upp” igång stor skala över hela landet.
– Vi vill gjuta mod i folk, säger Helena Westin, ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer.

ANNONS
|

Jättekampanjen ”Kavla upp” samlar en rad kändisar från Eurovision-finalisten Tusse Chiza till prinsessan Christina. Alla uppmanar de svenska befolkningen att göra som dem: kavla upp ärmen och ta spruta ett och två med vaccin mot covid-19.

– Målet är att så många som möjligt ska vaccineras så att vi kan komma tillbaka till något slags normal tillvaro, säger Helena Westin, ordförande för Sveriges kommunikationsbyråer, som samordnat kampanjen.

Loreen och Börje Salming

Loreen, Börje Salming, Shima Niavarani, Lena Endre och Jason Diakté är bara några av dem som hittills ställt sig framför kameran med uppkavlad ärm.

LÄS MER:Kändisar som spridit konspirationsteorier om covid

Andra är sportstjärnorna Armand Duplantis och Sarah Sjöström, kockarna Tareq Taylor och Khadija Mahamudm, Börje Ekholm, Jens Lapidus, Camilla Läckberg och Alex Schulman.

ANNONS

De flesta poserar, kampanjtiteln till trots, utan att ha kavlat upp ärmen särskilt långt. De frilagda sprutberedda överarmarna lyser med sin frånvaro, i de flesta fall.

Hur kommer det sig?

– Det kan jag inte svara på, på rak arm. Fotografen och kreatörerna vill nog ha variation i bilderna, skulle jag tro. Väldigt många har också rätt tajta kläder på sig. Då kan det vara lite svårt att kavla upp, svarar Helena Westin.

LÄS MER:Haket-ägaren Cattis Ledius: "Det är ett jävla bra beslut”

Överraskande stort gensvar

Fotografen Mattias Edwall har hittills tagit bilder på drygt femtio kändisar, och fler tillkommer. För finansieringen av kampanjen står, förutom olika företag, också en grupp förmögna privatpersoner, bland dem miljardärerna Daniel Ek och Cristina Stenbeck.

Även PR-mannen Micael Bindefeld har kopplats in, och delat med sig av sitt enorma kontaktnät inom kändisvärlden.

– Pandemin drabbar så många på olika sätt, inte minst unga vars liv nu satts på ”hold” i över ett år. Vi kan inte ha det så här längre. Det är alla inblandade i den här kampanjen rörande överens om, säger Helena Westin.

Internationella kampanjer

På andra håll i världen har många kändisar redan kampanjat för vaccin-sprutan. Biden-administrationen sjösatte i april exempelvis kampanjen ”We can do this: live” med unga på sociala medier som särskild målgrupp. Kändisar som Sir Lenny Henry och Lydia West medverkar i kortfilmen ”Covid-19 vaccination” på Youtube där de uppmanar till vaccinering. Artisten Dolly Parton väckte också stor uppmärksamhet när hon i mars gjorde om texten till sin mega-hit ”Jolene”.

ANNONS

Efter att ha fått sprutan i armen sjöng den nu 75-åriga countrystjärnan glatt in en video med refrängen:

”Vaccine, vaccine, vaccine, vaccine

I'm begging of you, please don't hesitate"

LÄS MER:Kulturarbetarna bakom statistiken – så har de drabbats av coronakrisen

LÄS MER:Trots namnstriden: nu öppnar Nefertiti sin sommarterrass

Fakta: kampanjen #Kavla upp

När: startar måndag 24 maj och pågår fram till midsommar, kanske längre.

Var: i olika medier: i tv, nyhetsmedier, sociala media, i kollektivtrafiken, på reklampelare och annan utomhusreklam.

Hur: produceras av ett antal kommunikationsbyråer i unik samverkan, med hjälp av ett stort antal kändisar som ställt upp helt gratis. Kampanjen finansieras med bidrag från miljardärerna Daniel Ek och Cristina Stenbeck, H&M, Spotify med flera. Reklamplats har totalt köpts för 8-10 miljoner, med generösa rabatter av mediehusen.

Varför: för att få så många svenskar som möjligt att vaccinera sig mot covid-19. ”Minst 80 % av den vuxna befolkningen behöver vara immun, helst fler för att stoppa virusets framfart”, poängterar initiativtagarna.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS