Nu inleds broarbetena för tredje och sista gången

I helgen inleds för tredje året i rad omfattande reparationer och underhåll av Älvsborgsbron. I år väntar mer åtgärder än tidigare somrar. Pendlare mellan fastlandet och Hisingen får räkna med längre restider.
– Vårt standardmantra: försök välja andra vägar och undvik rusningstid, säger Thomas Lundgren på Trafikverket.

ANNONS
|

Älvsborgsbron har varje sommar sedan 2019 delvis stängts av för omfattande underhållsarbeten. Asfalten plockas bort och ett nytt skyddande tätskikt läggs ovanpå betongen. I helgen inleds den avslutande etappen av arbetet. Under tidigare år har åtgärderna gjorts utifrån och in: först gång- och cykelbanor och sedan de yttre körfälten. I år är det dags för de innersta körfälten.

– Det blir som de tidigare åren med skillnaden att vi håller på längre i år, säger Thomas Lundgren, Trafikverkets projektledare för arbetena.

LÄS MER:Här är Göteborgs största trafikförändringar under 2021

Mitträcke tas bort

Arbetena inleds 16 april och pågår dygnet runt fram till 29 augusti. Den längre avstängningen beror på att även mitträcket på bron ska bytas och ersättas av en mer rejäl mittbalk. Den gamla konstruktionen är från 60-talet och anpassad till den tidens säkerhetskrav.

ANNONS

– Den är inte riktigt så säker som man vill att den ska vara. Nu bygger vi en mittbalk i betong och i och med att detta blir en del av brokonstruktionen räknar vi med åtta extra veckor, säger Thomas Lundgren.

Under tiden arbetena pågår kommer påverkan på trafiken bli stor, främst under rusningstid (se faktaruta). Eftersom arbeten pågår även i Götatunneln varnar Trafikverket för ”kraftig trafikpåverkan”.

Här stängs påfarterna till Älvsborgsbron.
Bild: Trafiken.nu

Likt tidigare år kommer det inte att vara möjligt att köra upp på Älvsborgsbron från Högsboleden för biltrafiken. Även påfarten från Ivarbergsmotet stängs av för biltrafik. Bara bussar, taxi och serviceresor får använda påfarterna. Dessutom kommer de innersta körfälten på bron bli smalare än vanligt. Den tunga trafiken måste därför hålla sig till höger.

När det gäller just trafikpåverkan är längre restider att vänta. Samtidigt hade trafiksituationen blivit ännu mer ansträngd om det inte hade varit för coronapandemin, menar Johan Hallberg, trafikkoordinator på Trafikverket.

– Kanske en av de få fördelarna med pandemin. Det är en trafikdämpning i hela systemet skulle jag säga. Vi ser en aning mindre trafik på bron jämfört med hur det tidigare varit. Vi ser inte riktigt samma trängsel och samma restidsförlängningar, säger han.

Fem etapper

I och med att sommarens arbeten avslutas är det i princip slut på åtgärder som påverkar biltrafiken och framkomligheten på bron. Arbetet har delats upp i totalt fem etapper. De första två handlade om åtgärder för gång- och cykelbana och ett nytt hoppskydd, som ska förhindra självmord. Etapp 3 till 5 är de som genomförts under somrarna sedan 2019. Dessutom har Trafikverket laborerat med olika åtgärder för att sänka hastigheten på cykelbanan – dock utan någon större framgång. Bland annat sattes så kallade stripes i asfalten men de lossnade. Sedan sattes grindar upp som skulle fungera som chikaner. Grindarna flyttas undan av cyklisterna. Trafikverket utreder nu om hastigheten kan sänkas på andra sätt men har i dagsläget inga konkreta åtgärder planerade.

ANNONS

LÄS MER:Sämsta cykelstaden – så ska den bli bättre

Under kommande år fortsätter underhållsarbeten med att förstärka brons stabilitet, betongreparationer på brons undersida och målning av stålkonstruktioner. Bland annat ska bron få ett nytt mittlås under sommaren 2022. Då kommer bron stängas av helt för trafik under fyra timmar.

– Man kan likna det vid att sätta två jättestora slangklämmor, en på östra och en på västra sidan som fixerar fackverket och minskar slitaget. Men bron får inte röra sig när det görs. Därför kan ingen trafik köra på bron och dessutom får det inte vara regn, blåst eller temperaturförändringar, säger Thomas Lundgren.

LÄS MER:Domen: Trafikverket får inte jobba i Götatunneln på natten

LÄS MER:Buller och föroreningar kan lägga krokben för Gullbergsbebyggelsen

LÄS MER:Färjenäs – den bortglömda staden på Hisingen

Fakta: Älvsborgsbron

Älvsborgsbron stod klar 1966. Under ett normalt dygn passerar runt 75 000 fordon bron. Under de mest hektiska timmarna under förmiddag och eftermiddag kör 9 000 fordon över bron varje timme.

När arbeten drar igång 16 april stängs de två mittersta körfälten av. Hastighetsbegränsningen sänks till 40 kilometer i timmen. De innersta körfälten blir smala och rekommenderas bara användas av biltrafik.

Trafiken från Västerleden har ett körfält upp på bron, istället för två. Trafiken från Oscarsleden har ett eget körfält upp på bron.

Påfarterna till Älvsborgsbron från Högsboleden och Ivarsbergsmotet stängs för vanlig biltrafik.

Gång- och cykelbanan stängs av på den östra sidan av bron.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS