Bartlomiej Klonowski, elev på Rudbeckskolan, påpekar att det inte heller är lätt för lärarna. 'När jobbet blir svårare för dem blir det svårare för oss', säger han.
Bartlomiej Klonowski, elev på Rudbeckskolan, påpekar att det inte heller är lätt för lärarna. "När jobbet blir svårare för dem blir det svårare för oss", säger han. Bild: Fredrik Persson/TT

Bartlomiej, 18: Jag behöver komma till skolan

Efter regeringens besked är det upp till enskilda huvudmän att bestämma om de kan hålla gymnasieskolorna öppna. För Rudbecks gymnasium i Sollentuna – en av Stockholms största skolor – fortsätter distansstudierna.

ANNONS

– Vi brottas med det här. Vi tycker att de ska vara på plats. Å andra sidan är det risker med att vara på plats, säger Anders Unosson, rektor för ekonomiprogrammet.

De drygt 2 200 eleverna har fortfarande bara en matsal, och trånga korridorer. Att ha all undervisning på plats skulle inte vara hållbart, enligt Rudbecks huvudman Sollentuna kommun, som gav beskedet om fortsatta distansstudier. Beskedet fick blandade reaktioner från gymnasieungdomarna.

– Det skulle kännas bra om de tog bort distansundervisningen för det känns inte så bra att sitta hemma hela tiden. Personer som har det svårt hemma har svårt att plugga på distans, säger Bartlomiej Klonowski som är 18 år och läser teknikvetenskapsprogrammet.

ANNONS

"Bättre arbetsmiljö"

Han har fått undantag från distansreglerna och kommer till skolan varje dag, men så var det inte i början av pandemin.

– Jag behöver en bättre arbetsmiljö än att sitta hemma. Jag behöver komma till skolan och jobba. Det är svårt för dem som inte har eget rum.

Mycket av den sociala gemenskapen i skolan har också försvunnit säger Bartlomiej Klonowski, som inte heller har planer för något firande när han tar studenten i år.

"Oroande om de öppnar"

Eleverna har haft hälften av undervisningstiden hemma och det kommer nu att fortsätta fram till sista april. Emma Fagerström som är 16 år och läser samhällsprogrammet tycker att det känns logiskt att fortsätta på distans.

– Det skulle vara oroande om de öppnar, eftersom det redan nu är trängsel i korridorerna när bara årskurs ett är på skolan, säger hon och fortsätter:

– Efter sportlovet kändes det som att man kunde ha haft mer distans, vi hade en vecka och det kändes lite lönlöst. Statistiken hade gått upp på dödsfallen. Vi är ändå av de största skolorna.

– Halvdistans är inte bra. Antingen är vi helt hemma eller helt i skolan. Det blir bara rörigt, när man har prov så kommer man in de dagar när vi inte har skola, säger 19-åriga Akim Ssesanga på estetiska programmet.

ANNONS

För mycket trängsel

Under torsdagen presenterade utbildningsminister Anna Ekström (S) de nya riktlinjerna som innebär att enskilda enskilda skolhuvudmän får ett större ansvar för beslutet om distans- eller närundervisning.

Sollentuna kommun som är huvudman för Rudbecksskolan valde att fortsätta distansundervisning på halvtid för sina elever. Beslutet grundas på att många ungdomar i region Stockholm har smittats av coronaviruset eller ligger i riskzonen för att smittas. Särskilt trängseln och att många ungdomar reser kollektivt till skolan ses som ett problem.

– Vi vill ha ungdomarna här men många åker kommunalt, säger Marie Anderzen som är rektor för teknik och el.

Skolan har gjort vissa undantag för distansundervisningen på praktiska utbildningar eller i vissa fall om eleverna efterfrågar att få spendera mer tid i skolan.

Tea Oscarsson/TT

Helena Björk/TT

Elever på Rudbecks gymnasium i Sollentuna efter beskedet om att rekommendationen om distansundervisning i gymnasiet släpps efter påsklovet. Från vänster runt bordet. Alexander Eriksson, Emma Fagerström, Linnéa Melander och Engla Wik.
Elever på Rudbecks gymnasium i Sollentuna efter beskedet om att rekommendationen om distansundervisning i gymnasiet släpps efter påsklovet. Från vänster runt bordet. Alexander Eriksson, Emma Fagerström, Linnéa Melander och Engla Wik. Bild: Fredrik Persson/TT
'Jag är inget stort fan av distansundervisning. Det är bra med tanke på pandemin men studiemässigt är det bättre att vara närvarande, man får mycket mer gjort och är mer effektiv', säger Joel Duru som läser första året på ekonomiprogrammet på Rudbeckskolan.
"Jag är inget stort fan av distansundervisning. Det är bra med tanke på pandemin men studiemässigt är det bättre att vara närvarande, man får mycket mer gjort och är mer effektiv", säger Joel Duru som läser första året på ekonomiprogrammet på Rudbeckskolan. Bild: Fredrik Persson/TT
Rektorerna Anders Unosson och Marie Anderzen efter beskedet om att den nationella rekommedationen om distansundersvisningen upphör första april.
Rektorerna Anders Unosson och Marie Anderzen efter beskedet om att den nationella rekommedationen om distansundersvisningen upphör första april. Bild: Fredrik Persson/TT
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS