En dansare och en åskådare åt gången i operans digitala dansprojekt ”One on one”.
En dansare och en åskådare åt gången i operans digitala dansprojekt ”One on one”. Bild: Lennart Sjoberg

Recension: ”One on one” på Göteborgsoperan

Göteborgsoperans digitala dansprojekt "One on one" sätter fingret på vad vi längtar efter i pandemins tid. Lis Hellström Sveningson ser fyra skimrande möten mellan åskådare och dans.

ANNONS
|

Scenkonsten och publiken längtar efter varandra. Ett direkt exempel på vad det är vi saknar ger Göteborgsoperans danskompani i vårens digitala projekt "One on one". 31 dansare har förberett en liten koreografi, i vissa fall mer en performance, som framförs en enda gång för en enda åskådare. Exklusivt så det förslår, men lugn, alltsammans filmas och presenteras i portioner digitalt på operans kanal gofilm.se. Alla som vill kan se.

LÄS MER:Scenkonståret 2020 visade hur viktig publiken är

Och jag säger bara, gör det! De första fyra delarna släpptes i fredags. Programmet är bara en kvart långt, men vilken pärla.

Dans av känslor

"One on one" betyder ungefär på tu man hand, eller öga mot öga. Projektet tar fasta på det som är scenkonsten essens, människors möte i samma rum med ett konstnärligt uttryck som brygga emellan. Här reducerat och koncentrerat. Åskådaren är lika viktig som dansaren, därför filmas båda. Miljön är en svart studio med strålkastare.

ANNONS

Styckenas titlar är helt enkelt förnamnen på dansaren och åskådaren. "Ben och Boel" inleder Benjamin Behrends genom att intervjua Boel Lundgren. Han frågar om känslor och skriver nyckelord ur svaren på sin kropp. Sen gör han dans av känslorna och vi ser dem vackert återspeglas i Boel Lundgrens blick.

LÄS MER:Recension: ”Paradies” på Lessingtage 2021

Micol Mantini dansar kraftfullt till Gustaf Mahlers femte symfoni framför ögonen på Alireza Pouyanmehr innan hon sätter sig på en stol framför honom och läser en dikt på italienska. Ett möte i dans och dikt med stark förtätning.

Kommer riktigt nära

Full av frustrerat liv, med direkt anknytning till den situation vi lever i, dansar Anna Ozerskaia för Hans-Eric Christenson. Hon visar och berättar humoristiskt, både med ord och kroppens sagolika förmåga, om leda och lycka. Landningen till Charlie Chaplins "Smile" gillas särskilt av Christenson, som önskar att flera att fått vara med och se.

Med ett lekfullt reptrick avslutar Zachary Enquist kvartetten. Hanna Lundell-Pivodic får hålla i enda änden och plötsligt blir repet både kontaktledning och avståndshållare.

LÄS MER:Recension: "Continuim – the film" på Göteborgsoperan

Allt i "One on one" sker med covidsäkra avvägningar, men med flera kameror och bildproducentens Hanna Östergrens känsliga klippning, kommer vi både dansen och åskådarna riktigt nära. De senare får också kort reflektera över vad de är med om.

ANNONS

Förutom det konstnärliga utbytet är experimentet "One on one" ett utmärkt sätt att introducera danskonst för ny publik. Här finns inget svårt eller konstigt, allt handlar om att våga mötas. Och än finns tid att anmäla sig som åskådare till kommande delar.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS