När bensin antogs vara en oändlig naturresurs fram till den första oljekrisen fanns det inget intresse för bensinsnåla bilar, skriver insändaren.
När bensin antogs vara en oändlig naturresurs fram till den första oljekrisen fanns det inget intresse för bensinsnåla bilar, skriver insändaren. Bild: Sanna Tedeborg

Elbilarna kräver att vi tänker lite längre framåt

Utvecklingen har inte kommit längre av den enkla anledning att efterfrågan hittills varit på gränsen till obefintlig, skriver ”Fortfarande Volvoanställd” i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik

5/3 Många frågetecken när Volvo bara ska göra elbilar

Mycket riktigt genererar dagens tillverkningsprocess av batterier till elbilar CO2-utsläpp. Det stämmer också att dagens batterier är beroende av ädelmetaller såsom kobolt. Utvecklingen har nämligen inte kommit längre av den enkla anledning att efterfrågan hittills varit på gränsen till obefintlig. Forskning och utveckling kostar ju som känt stora pengar.

Man måste dock blicka framåt och förstå att varefter allt fler konsumenter övergår till elbilar kommer även kraven på miljövänligare lösningar att följa med. När bensin antogs vara en oändlig naturresurs fram till den första oljekrisen fanns det inget intresse för bensinsnåla bilar. Varefter mänskligheten insåg att tillgången på olja var begränsad ökade efterfrågan på effektivare motorer och tvingade fram utveckling som lett till att vi idag har förbränningsmotorer som förbrukar en bråkdel av den bränsle som 60-talets bilar.

ANNONS

Att tillverkningen av ett litiumbatteri medför lika stora CO2-utsläpp som att köra en dieselbil i 5000 mil är dessutom baserat på ofullständig fakta. Det förbrukas en hel del energi och därmed CO2-utsläpp för att pumpa upp råolja och raffinera fram diesel som därefter ska distribueras till alla mackar. En av de stor miljövinsterna med elbil är just att ”bränslet”, alltså elen, finns i nätet, den behöver inte transporteras med lastbil kors och tvärs.

Fortfarande Volvoanställd

LÄS MER:Volvo blir ett rent elbilsmärke – slutar med bensinbilar

LÄS MER:Här är Volvo Cars nya elbil – en kompakt modell

LÄS MER:Fortsatt försäljningsboom för Volvo Cars

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS