Replik
5/3 Många frågetecken när Volvo bara ska göra elbilar
Mycket riktigt genererar dagens tillverkningsprocess av batterier till elbilar CO2-utsläpp. Det stämmer också att dagens batterier är beroende av ädelmetaller såsom kobolt. Utvecklingen har nämligen inte kommit längre av den enkla anledning att efterfrågan hittills varit på gränsen till obefintlig. Forskning och utveckling kostar ju som känt stora pengar.
Man måste dock blicka framåt och förstå att varefter allt fler konsumenter övergår till elbilar kommer även kraven på miljövänligare lösningar att följa med. När bensin antogs vara en oändlig naturresurs fram till den första oljekrisen fanns det inget intresse för bensinsnåla bilar. Varefter mänskligheten insåg att tillgången på olja var begränsad ökade efterfrågan på effektivare motorer och tvingade fram utveckling som lett till att vi idag har förbränningsmotorer som förbrukar en bråkdel av den bränsle som 60-talets bilar.
Att tillverkningen av ett litiumbatteri medför lika stora CO2-utsläpp som att köra en dieselbil i 5000 mil är dessutom baserat på ofullständig fakta. Det förbrukas en hel del energi och därmed CO2-utsläpp för att pumpa upp råolja och raffinera fram diesel som därefter ska distribueras till alla mackar. En av de stor miljövinsterna med elbil är just att ”bränslet”, alltså elen, finns i nätet, den behöver inte transporteras med lastbil kors och tvärs.
Fortfarande Volvoanställd
LÄS MER:Volvo blir ett rent elbilsmärke – slutar med bensinbilar