Det är pass 2 som är flygningen över Göteborg natten mot fredag.
Det är pass 2 som är flygningen över Göteborg natten mot fredag. Bild: Göteborg Energi

Därför flygs det över Göteborg

Flygningarna över Göteborg, som genomförs av Göteborgs Energi, kan komma att fortsätta under natten till söndag.
– Det är vädret som styr, säger Cecilia Erdalen, presstalesperson vid Göteborg Energi.

ANNONS
|

Det är för att försäkra sig om att fjärrvärmesystemet runt om i stan inte läcker, som flygningarna längs de fem planerade sträckorna påbörjades under natten mot fredag. Då lyfte ett plan från Örebro vid 01-tiden och fram till cirka klockan sju på morgonen flög det därefter över Göteborg.

Den första etappen, pass ett på kartan, avklarades för några månader sen, enligt Cecilia Erdalen, och under fredagsnatten avklarades två pass till.

– Så det är fyra och fem som återstår. Om de klaras av på en eller flera nätter, det återstår att se.

LÄS MER: Många reaktioner på nattliga flygningar

ANNONS

”Kan låta en del”

Planet flyger lågt, cirka 900 meters höjd, och tar sig fram och tillbaka i korridorer över stan som är cirka 200 meter breda.

 Det är med det här planet, en Cessna 177 RG Cardinal, som de nattliga flygningarna över Göteborg görs.
Det är med det här planet, en Cessna 177 RG Cardinal, som de nattliga flygningarna över Göteborg görs. Bild: Privat

– Vi är medvetna om att det kan låta en del. När flygningarna genomfördes senast, för cirka två år sedan, kom det en del reaktioner. Därför vill vi berätta om undersökningarna, säger Cecilia Erdalen vid Göteborg Energi och fortsätter:

– Samtidigt är det viktigt att vi kan upptäcka eventuella läckor och de väderförhållanden som väntar är utmärkta för den här typen av termofotografering som görs med en avancerad värmekamera, berättar hon.

Fortsätter under natten mot söndag

Flygningarna görs under minst fyra nätter och när det sker beror alltså på vilka väderförhållanden som råder. Under lördagen var det bestämt att flygningarna skulle återupptas under natten mot söndag.

– Även om det är planerat inatt så är det ju vädret som styr. Vädret ser ju gynnsamt ut nu, men det är inte 100 procent. Det bestäms väldigt tätt inpå.

Med flygtermograferingen kan både värme- och vattenläckage upptäckas. När flygningarna är avslutade sammanfogas materialet till en enda bild, därmed får man en bra överblick över hela ledningssystemet och kan se om och var värme går till spillo.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS