Blippa sitt betalkort i tunnelbanan.
I början av februari rullade SL ut sitt nya betalsystem i Stockholmsområdet. Nu kan man köpa en enkelbiljett genom att blippa sitt betalkort direkt i biljettläsaren vid spärren. Västtrafik vill införa något liknande. Bild: Claudio Bresciani/TT

Västtrafiks nya förslag: Blippa bankkortet ombord

Västtrafik planerar ett nytt betalsätt. Om vissa villkor kan uppfyllas de närmsta veckorna inleds arbetet för att resenärer ska kunna blippa sitt betalkort helt kontaktlöst ombord fordon i kollektivtrafiken.

ANNONS
|

I somras införde Östgötatrafiken kontaktlös betalning, vilket innebär att man kan betala för en biljett genom att endast hålla eller blippa betalkortet vid kortläsaren utan att knappa in sin kod när man går på.

I början av året hakade även SL i Stockholm och Skånetrafiken på – nu kan det bli Västtrafiks tur.

– Vi vill göra det ännu enklare för våra kunder att köpa biljett. Kontaktlösa betalningar är redan väldigt vanliga i samhället och de är bra för de som inte känner till hur man reser och hur man köper biljett, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

ANNONS

Under fredagen fattade kollektivtrafikbolagets styrelse ett investeringsbeslut att gå vidare med planerna att införa kontaktlös betalning. Det är dock inte hugget i sten än.

Innan de kan gå vidare måste vissa villkor uppfyllas.

– Vi vill kunna använda kortläsare ombord som är skapade för Västtrafikkortet. Det här förslaget bygger på att man kan använda läsarna för bankkortsbetalningar och det är de inte gjorda för. Det kräver en certifiering som bankkortsutställarna kräver att alla system som ska hantera bankkortsbetalningar genomgår, säger Maria Björner Brauer.

För att kunna gå vidare med satsningen krävs det alltså att man kan garantera certifieringen PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Enligt Maria Björner Brauer hoppas man på att få svar inom några veckor.

LÄS MER:Västtrafik-appens nya funktion – förutspår trängsel

Tillgängligt först i zon A

Det är framför allt resenärer som reser sällan, besökare och turister som kan gynnas av betalsystemet.

– De vill inte behöva förbereda sig, ladda ner en app och mata in kortuppgifter. Det är ofta personer som vill göra rätt för sig och betala men vi har inte gjort det tillräckligt enkelt för dem, säger Maria Björner Brauer.

Skulle Västtrafik gå vidare med de kontaktlösa betalningarna kommer systemet först bli tillgängligt i zon A, alltså Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö.

– Vi tänker börja i en begränsad omfattning för att se hur det fungerar först. Västtrafik befinner sig i ett ansträngt ekonomiskt läge där vi är väldigt noggranna med hur vi använder våra pengar. Det är inget som säger att vi inte kommer att rulla ut det i andra delar av vår trafik om det fungerar bra, men vi börjar här, säger Maria Björner Brauer.

ANNONS

När betalsystemet skulle kunna vara plats är inte bestämt än.

LÄS MER:Oklart hur många som följer råden om munskydd

LÄS MER:Skärpt rekommendation om munskydd även i Region Halland

Gamla automater tas bort

I det nya systemet ska man kunna köpa en sorts biljett: enkelbiljett för vuxna, giltig i 90 minuter.

Idag finns det redan biljettautomater ombord spårvagnar och båtar där resenärer kan köpa pappersbiljetter. Det nya, kontaktlösa systemet skulle innebära att de tas bort helt.

I de existerande automaterna kan man köpa flera olika biljetter, till exempel ungdom och 24 timmar. Varför byta dem mot ett system som bara tillåter köp av enkelbiljett för vuxna?

– Därför att det kommer att kosta för mycket med både och. 90 procent av försäljningen via automaterna ombord är enkelbiljett vuxen, så det är en stor majoritet, säger Maria Björner Brauer.

LÄS MER:Vinnarna och förlorarna i Västtrafiks nya zoner

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS