Funktionskläder och sport präglar modevärlden i vår

Klättrar du på väggarna i tider av hemmajobb och social distansering? Du är inte ensam. Ett aktivt liv utomhus lockar oss mer än någonsin, och vi klär och utrustar oss därefter. I vår är det praktiska plagg som trendar i modevärlden – men gjorda med ny smart teknik och hållbara material.

ANNONS
|

Vi lever i tider av social distansering och naturen har blivit vårt nya vardagsrum. Längtan efter utomhusliv märks även på modescenen där den sportiga stilen gör succé. När hela modebranschens försäljning rasar till följd av pandemins effekter, är det sportmodemärkena som är vinnarna. Det gemensamma framgångsreceptet är plagg som fungerar lika bra för stadsliv som i naturen. Lägg till ett starkt hållbarhetstänk och du har säsongens vinnare. Tänk praktiskt och funktionellt, utan onödiga detaljer, i neutrala toner och tekniska material.

Även på hemmaplan blomstrar den aktiva livsstilen, något som Svenska Turistföreningen såg tendenser till redan för fem år sedan. Sedan dess har friluftsliv och framför allt vandring ökat. Men i våras blev det ännu tydligare: på organisationens vandringssajter ökade trafiken med 60 procent.

Många klassiska märken plockar stilpoäng i pandemitider, gärna med en rik historia som stått pall både världskrig och svikande konjunkturer, som det amerikanska märket Carhartt samt Levi’s och Wrangler. Hos den sistnämnda är det bland annat flanell-, fiskar- och hajking-skjortor som lockar, men även parkas, dunjackor och vindjackor.

ANNONS

LÄS MER:Trenchcoat högsta mode både för herr och dam

Kollektion från Gucci och Then North Face.
Gucci har i vår gjort en kollektion i samarbete med amerikanska sportmodemärket The North Face. Här syns dunjackor, bomberjackor, kjolar, skjortor och jumpsuits. Ytterplaggen är inspirerade av sportmodejättens egna originalplagg från 1970-talet. Bild: Daniel Shea

Återvunnet på fötterna

Kommer du ihåg Timberland, kända för sina klassiska gula kängor? De gör comeback med den nya kreativa chefen Christopher Raeburn och hållbarhet högt på agendan. I vår lanserar de en sko med en sula delvis tillverkad i biomaterial som rörsocker och gummi utvunnet från träd. Enligt Timberland själva är skon deras mest miljövänliga produkt hittills. San Francisco-­baserade Allbirds satsar på en löparsko gjord av ull behandlad med ett miljövänligt vattenavstötande lager. Kanske kan den passa även i vårt oberäkneliga klimat.

Även på hemmaplan blomstrar den aktiva livsstilen, något som Svenska Turistföreningen såg tendenser till redan för fem år sedan. Sedan dess har friluftsliv och framför allt vandring ökat. Men i våras blev det ännu tydligare: på organisationens vandringssajter ökade trafiken med 60 procent.

LÄS MER:Årets färger 2021 – inredning i starka kulörer trendar

Träningskläder från Björn Borg.
Lusten att löpträna kanske ökar i takt med våren intåg. Kollektion från Björn Borg. Bild: Björn Borg

Nya kollektioner

Den svenska äventyraren och föreläsaren Renata ­Chlumska lanserade i fjol en klädkollektion med plagg för aktiva kvinnor i stan som varken vill kompromissa med design eller funktion.

– Jag har alltid haft ett intresse för kläder och har genom åren haft flera långa lyckade samarbeten med olika klädmärken inom friluftsliv, säger Renata Chlumska.

– Men eftersom jag gillar stadslivet också och tillbringar mycket tid på resande fot, på konferenser, affärsmöten och föreläsningar, har jag alltid haft två olika garderober. Något som är både opraktiskt och i längden inte hållbart. Så nu jag har jag samma underbara lång­ärmade merinotopp i skogen och när jag vill vara snygg på affärsmötet och aw:n.

ANNONS

LÄS MER:Nya inredningstrenden sätter form före funktion

Kollektion från Houdini.
Houdini jobbar med ett fåtal väl utvalda materialleverantörer specialiserade på olika typer av fibrer och material – som stickad eller vävd merinoull, tekniska skalplaggsmaterial i återvunnen och återvinningsbar polyester Bild: Houdini

Eva Karlsson, vd för det svenska sportmodemärket Houdini, lockas också av att mixa stadsliv och friluftsliv.

– Storstaden är fantastisk med all konst och kultur, mångfasetterade influenser och mötesplatser, mångfald och puls. I kombination med närhet till natur blir det oslagbart. Skulle jag tvingas välja skulle jag dock välja närhet till naturen, säger hon.

Houdini, som grundades 1993, har sitt ursprung ­ i bergsklättring och naturen är inspirationen bakom det mesta. Att inte generera avfall ligger högt på agendan. Redan 2022 vill man enbart erbjuda produkter som är designade för cirkularitet. Det innebär, lite förenklat, att man använder alla resurser tills de är uttjänta.

Vi är få som verkligen maxar användandet av våra kläder, speciellt när det gäller kläder köpta för ett särskilt tillfälle. Hur ofta använder jag skaljacka jämfört med säg, mina noppriga mysbyxor, som åker på var och varannan dag? Nu när naturen blivit vårt nya vardagsrum blir det förhoppningsvis ändring på det.

LÄS MER:Duon från Okidoki Arkitekter vill försköna framtidens Göteborg

Sovsäck blev kappa

Cool på campingen: Inspireras av den klassiska pufferkappan ”the sleeping bag coat” som designern Norma Kamali skapade 1973. Kamali fick inspiration från en camping­semester. Under en vandring då det var ­iskallt ute bar hon sin ­sovsäck som kappa, och snart såg det klassiska plagget dagens ljus.

Kul fakta: För originalet slösade designern inte en millimeter av sovsäckens material. Snacka om ­ hållbar stilpijonjär

LÄS MER:Profetiorna – så blir livet när corona-pandemin är slut

Christopher Raeburn är creative director hos Timberland och driver egna märket Raeburn.
Christopher Raeburns stiltips: – I de här tiderna är komfort högprioriterat ... men det betyder inte att man ska sluta hålla stilen. Mitt råd är att, oavsett om du är ute och drar i skogen, promenerar i staden eller sitter i ett Zoom-möte, se till att din personliga stil syns, även om det bara rör sig om en enkel accessoar eller ett visst färgval. Bild: Ben Broomfield

För Christopher Raeburn går mode och miljö hand i hand

”Jag vill att framtida generationer ska få uppleva samma glädje av naturen som jag.”

Modeskaparen Christopher Raeburn är creative ­director hos Timberland och driver sitt eget märke RÆBURN. Han älskar att göra om gamla plagg så de känns som nya och har tilldelats flera designpriser. Möt herrmode­branschens svar på Stella McCartney.

Berätta lite om din personliga och yrkesmässiga bakgrund.

ANNONS

– Jag växte upp i Kent i sydöstra England, som brukar kallas för ”Englands trädgård”. När vi var små tillbringade jag och mina två äldre bröder mycket tid ute i naturen, där vi hittade på en massa kul. Jag började min kreativa utbildning på Middlesex University i norra London, där jag tog en examen i modedesign.

– Sedan fortsatte jag på Royal College of Art i London, där jag fokuserade på damkläder. Det var där som tanken på Remade verkligen började spira (Remade är en kollektion för Raeburns eget märke som innefattar kläder gjorda med oväntade och överblivna material, exempelvis en hel kollektion gjord av gamla fallskärmar reds anm). Tre år senare visade jag åtta plagg på London Fashion Week, där alla var tillverkade av samma fallskärm för militärt bruk. Det väckte uppmärksamhet i modevärlden.

Varför brinner du för hållbarhet, och hur präglar det ditt arbete som designer?

– Jag vill att framtida generationer ska få uppleva samma glädje av naturen som jag. Hållbarhet handlar framför allt om att minska den negativa påverkan på den naturliga miljön, där idealet är att nå en punkt där vi inte har någon negativ påverkan alls. Men jag tror inte att det räcker längre, vår planet är illa ute. Timberland har den djärva visionen att våra produkter senast 2030 ska påverka naturen positivt, så att de faktiskt ger till­baka mer än vad de tar.

ANNONS

Du har en förkärlek för begagnade material. Vad beror det på, och hur använder du dem?

– Det är faktiskt rätt enkelt. Utöver de miljömässiga fördelarna med att återanvända och återvinna material, gillar jag att de har en historia. Varje stycke material har en egen berättelse, och en ny berättelse som väntar.

Timberland strävar efter att helt eliminera förekomsten av avfall från produktionen genom att hämta alla sina naturmaterialråvaror från så kallat regenerativt jordbruk. Vad innebär det?

– Regenerativa metoder härmar naturen. De innebär att djuren kan gå fria och beta på naturligt vis, så att marken får en chans att vila och hämta sig. Man undviker plöjning och använder sig av flera olika grödor, för att efterlikna mångfalden av arter i naturen. Det här medför att växterna kan ta koldioxid från atmosfären och effektivt lagra den nere i marken, återställa jordstrukturen och åstadkomma friska, fuktbärande och bördiga jordar, vilket i slutänden även ger fördelar för jorden och lantbrukarna.

Hur viktigt är friluftsliv och natur för dig personligen?

– Jag växte upp på landet, så det är där jag känner mig mest hemma, och jag blir som mest inspirerad när jag är ute i det fria – jag föredrar naturligtvis att springa och cykla utomhus när det går. Jag bor i Dulwich, i södra London, nu och där finns några av stadens äldsta skogspartier, parker och vandringsleder. I södra London ligger också mitt favoritmuseum, Horniman Museum and Gardens, med en massa naturhistoriska samlingar. Det har också fantastiska trädgårdar, där jag älskar att koppla av.

ANNONS

LÄS MER:De nya mattorna tar plats

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS